Marco van Est (Faster Forward) over ‘vooruitdenken’.

Vooruitdenken is samenwerken en niet bang zijn voor openheid

‘De hypotheek- en verzekeringsmarkt is over het algemeen nogal traditioneel en dat betekent soms dat nieuwe ontwikkelingen – met name bij de kleinere adviespraktijken – maar langzaam worden ingevoerd. Met de mogelijkheden van Faster Forward in de toekomst worden er heel wat barrières weg genomen om ook het midden- en kleinbedrijf meer kansen te geven tegen de grote spelers op de markt’.  Dat is de conclusie van Marco van Est, directeur operations van Faster Forward (32). Hij is verantwoordelijk voor de dienstverlening naar de 4000 gebruikers die Faster Forward als marktleider inmiddels telt. Van huis uit is hij zelf programmeur, en dat is nog steeds zijn hobby.

De acht ontwikkelaars van het bedrijf zijn onder zijn leiding hard bezig de toekomst te programmeren. Dat gaat echter niet van een leien dakje. Marco: ‘Wil je een compleet pakket bieden voor de hypotheek- en verzekeringsbranche, dan heb je alle spelers op de markt nodig. De adviseur, de notaris, de makelaar en de bank. Helaas hebben die partijen nog wel eens de neiging om informatie voor zichzelf te houden en dat bevordert het inzicht in eigen functioneren en dat van de klant bepaald niet. Vooral de banken zijn daar debet aan. Die geven geen informatie. Maar dat is een kwestie van tijd’, aldus de directeur die er van overtuigd is dat binnen enkele jaren ook de banken zullen zwichten.

Marco van Est (32) richt zich bij Faster Forward op de dienstverlening naar de klanten van Faster Forward.

Marco van Est

Operationeel Directeur, Faster Forward

Business Intelligence

Zoals bekend is een aantal jaren geleden het gebouw van de provisies ingestort en dat betekende dat hypotheek- en assurantiekantoren hun verdienmodel moesten aanpassen. Vandaar dat de ondernemers steeds meer informatie wilden vergaren over zowel hun eigen business als de behoefte van de klant. De meesten hadden wel een CRM-pakket met de nodige gegevens, maar daarmee was en is het maken van analyses nauwelijks mogelijk. ‘Er is wel software waarmee dat kan, zoals Qlic View, maar dat is voor de normale praktijk niet te betalen. Vandaar dat wij het voortouw hebben genomen om zelf Business Intelligence te ontwikkelen samen met een aantal fijne partners’, aldus Marco van Est. ‘Het is steeds vaker mogelijk om ons programma ‘Elements’ te verbinden aan andere software. Noem het een ‘Ecosysteem’ dat gebruikers via onze programmatuur toegang verschaft tot specialistische software’.

Portfolio

Zo experimenteert Faster Forward samen met softwareleverancier Tableau op dit moment bij twee klanten met nieuwe toepassingen op het gebied van business intelligence en analyse. Van Est: ‘De volgende stap is dat je met de nieuwe mogelijkheden data kunt omzetten in acties. Onze relaties kunnen straks – bijvoorbeeld – een analyse maken van klanten die een opstalverzekering hebben. Op basis van analyse kun je daarop actie uitvoeren. Maar het speelveld is groter. Je krijgt inzicht in het portfolio van het bedrijf. Daarbij kan je soms de conclusie  trekken dat je kantoor teveel afhankelijk is van één verzekeringsmaatschappij of hypotheekverstrekker. Op basis van die gegevens kun je diversiteit aanbrengen in je pakket. Ook procesbewaking is nu mogelijk, waarbij we onze software kunnen aanpassen aan de klant. En niet andersom. Dat is overigens altijd ons sterke punt geweest’.

Eerlijk

Om zo ver te komen is er heel wat water door de Zoom gestroomd, het riviertje waaraan Bergen op Zoom haar naam dankt. Het bedrijf is in een tijd van vier jaar getransformeerd van een hiërarchische organisatie naar een model dat nog platter is dan een pannenkoek. Medewerkers en klanten worden direct bij oplossingen betrokken. ‘Uiteindelijk is daar een goed werkend model uit gekomen. We zijn eerlijk naar elkaar toe in de communicatie en dat zie je terug in onze producten en ontwikkelingen. Daardoor konden we zelfs een pakket ontwikkelen voor mediators, een unicum in de markt. Hierdoor hebben we ook kunnen ervaren dat verschillende spelers in de markt minder bang zijn geworden om hún informatie te delen met onze klanten, de hypotheek- en assurantieadviseurs’.

w

“Waar we naartoe moeten is dat partijen samenwerken om de consument gezamenlijk optimaal te bedienen”

Grote jongens

De nieuwe ontwikkelingen maken het mogelijk dat de gebruikers van Elements het makkelijker kunnen opnemen tegen de ‘Grote Jongens’ in de markt. ‘Soms vraag ik me wel eens af waarom er niet meer samenwerkingsverbanden zijn om een tegenwicht te bieden aan de grote spelers in de markt. Er is zeker een kentering gaande, maar we zijn nog lang niet op het niveau dat ik zou willen. Met name de banken zijn erg bezitterig ten aanzien van informatie, terwijl onze klanten die gegevens nodig hebben om de consument goed te adviseren. We moeten af van het idee dat de adviseur, de makelaar, de notaris en de bank ieder dezelfde consument als klant claimen. Waar we naartoe moeten is, dat die partijen samenwerken om die consument gezamenlijk optimaal te bedienen. Dankzij Elements kan dat! Dit besef groeit langzaam. Het kan mij niet snel genoeg gaan’, besluit hij.

Lees ook deze interviews

Vooruitdenken met Hergen Dutrieux (Viisi)

In het kader van vooruitdenken, interviewen we Hergen Dutrieux, co-founder van hypotheekadviesketen Viisi. Als het aan hem ligt, kunnen functies in het bedrijfsleven worden afgeschaft en veranderd in zogenaamde ‘rollen’.

Lees meer

Vooruitdenken met Danny Seegers (HZ Adviesgroep)

Vooruitdenken… bij deze presenteren we de tweede spreker over dit thema. Danny Seegers richt zich met HZ Adviesgroep op persoonlijk advies over hypotheken en verzekeringen. Daarnaast heeft hij een duidelijke visie over de toekomst van financieel advies.

Lees meer

Vooruitdenken met Prof. dr. Pieter W. Adriaans

Vooruitdenken… om het kwartaal presenteren we u een wetenschapper, BN’er, klant of medewerker die daar haar of zijn gedachten over wil delen. De eerste is Prof. Dr. Pieter Adriaans, filosoof, professor in de Artificial intelligence, musicus en schilder.

Lees meer