3 tips om babyboomers te adviseren

Zo adviseer je de babyboomer

Leeftijdsgroepen zijn te categoriseren in generaties. Iedere generatie heeft zijn eigen expertises en kenmerken. En hiermee heeft iedere groep behoefte aan een andere aanpak. Hoe kun je deze verschillende generaties nou het beste adviseren? Daarvoor geven we je in dit overzicht wat handige handvaten over Babyboomers. Op deze manier ben je je klanten extra goed van dienst en bouw je een lange termijn relatie op. Met als bijkomend voordeel: extra omzet.

Babyboomers

Trots en tijd voor ontspanning

De Babyboomers worden ook wel de protestgeneratie genoemd. Dit komt doordat deze generatie meerdere revoluties is gestart. Na tweede wereldoorlog startten ze de seksuele revolutie en kwamen ze op voor hun eigen belangen. Mede hierdoor zijn babyboomers ook een trotse generatie. Het geboortejaar ligt tussen 1946 en 1964, wat neerkomt op een leeftijd van 57 tot 75 jaar. Deze groep is ook nog erg ondernemend. Zeker omdat ze het geld en de tijd hebben om bijvoorbeeld te reizen.

Waar we het in een andere blog gaan hebben over Generatie Y, verdiepen we ons nu in de Babyboomers. Hoe verloopt de communicatie met deze generatie en hoe kan je ze het beste adviseren? Dat leggen wij uit in deze blog.

Wat zijn de licentiekosten

1. Tijd en geld om te genieten

Babyboomers gaan zeker nog niet bij de pakken neerzitten. Ze gaan niet meer verhuizen, maar hebben juist de tijd en het geld om leuke dingen te doen.

Maar hoe spreek je deze generatie aan? Welke onderwerpen zijn belangrijk om aan te kaarten? Hieronder staan een aantal voorbeelden weergegeven.

Maak een financieel plan
Wijs op de toetsing van het (pensioen)inkomen en de bijbehorende financieringsmogelijkheden van de hypotheek. Zo voorkom je teleurstellingen bij de klant. Met FinRust maak je het inkomen bij pensioen inzichtelijk.

Richt op nieuwe ervaringen
Spreek ze aan alsof ze 40 jaar zijn. Ze zijn nog fit en willen reizen, rondtrekken met een camper of andere activiteiten ondernemen. Gebruik hierbij woorden en beelden die duiden op ‘zelfontplooiing’ en ‘nieuwe ervaringen’.

Verzilver de waarde van hun woning
Help ze met het opnemen van de overwaarde van hun woning. Hun woning is waarschijnlijk veel meer waard geworden. Dit geld gebruikt de klant geld bijvoorbeeld om het pensioen aan te vullen. De woningwaarde zie je in Elements in het klantdossier.

Geef passend advies
Voor 65-plussers zijn beleggen, pensioen en sparen de belangrijkste redenen om advies te zoeken. Speel hier dus op in door te communiceren met concrete oplossingen die aansluiten op hun persoonlijke situatie.

2. Kiezen voor betrouwbaarheid en premium

Babyboomers waarderen premium producten heel erg. Ze kopen merken omdat ze deze al kennen en hierdoor betrouwbaar vinden. Daarnaast kiezen ze vaak voor premium producten, zodat ze gegarandeerd zijn van goede kwaliteit.

Hoe ga je als adviseur om met klanten die merktrouw zijn? Op welke punten moet je letten? Hieronder een aantal voorbeelden.

Communiceer betrouwbaarheid
Adviseer over de financieringsmogelijkheden van hun huidige geldverstrekker. Deze kennen ze al jaren en vertrouwen ze. Je kan ook andere ‘premium’ geldverstrekkers adviseren, maar pas op met het adviseren van nieuwe en ‘goedkopere’ geldverstrekkers. Hier hebben ze nog nooit zaken meegedaan, waardoor ze als minder betrouwbaar worden gezien.

Pas levensverzekeringen aan
Als babyboomers lang geleden een levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben afgesloten, kan deze mogelijk niet meer aansluiten bij hun wensen. Bespreek deze daarom en pas ze aan naar hun nieuwe levenssituatie.

Controleer lopende schadeverzekeringen
Houd schadeverzekeringen up-to-date met My TP. Hiermee vergelijk je premies voor o.a. woonhuis, inboedel, reizen, caravans en recreatiewoningen. Babyboomers geven gerust extra geld uit om goed verzekerd te zijn.

3. Een trotse generatie

Doordat ze meerdere revoluties zijn gestart, zijn babyboomers vaak trots mensen. Zet daarom hun trots centraal in gesprekken en andere communicatie. Laat ze vertellen over wat ze allemaal hebben meegemaakt. Erken hierbij hun prestaties en kennis. De babyboomer heeft al vaker een hypotheek afgesloten en vind zichzelf ook een expert.

Dit kan soms voor lastige gesprekken zorgen. Hoe pak je een gesprek goed aan? Hieronder geven wij je een aantal voorbeelden.

Erken hun kennis
Begin tijdens een gesprek niet gelijk over de hypotheek. Ga een open gesprek aan en laat de klant eerst zijn verhaal doen. Volg dit op met de mogelijkheden van hun huidige hypotheek.

Richt je op het verbeteren van leven en welzijn
Denk mee aan het verbeteren van de kwaliteit van hun leven. 76% van de babyboomers geeft namelijk aan dat organisaties een belangrijke rol moeten spelen in het verbeteren van de kwaliteit van leven en welzijn. Als adviseur ben jij de financiële coach die ze hierbij helpt.

Inzicht in alle generaties

Met deze informatie heb je een beeld van de babyboomres en hoe je deze adviseert. Deze tips bieden natuurlijk geen 100% garantie op succes. Probeer vooral zelf uit wat goed werkt voor je organisatie en klantgroep.

Houd onze website in de gaten voor blogs over generatie X (41 tot 56 jaar) en millennials (26 tot 41 jaar).

Bronnen

  • Nielsen. (2015, november). Global Generational Lifestyles. Lees hier »
  • Havas. (2017, november). Boomers: The last Harley-Davidson generation? Lees hier »
  • Centraal Bureau voor de Statistiek. (2012, januari). Babyboomers: indrukken vanuit de statistiek. Lees hier »
  • Adfiz. (2021). Advies in cijfers. Lees hier »

Adviseer klanten met Elements

Met Faster Forward Elements haalt je het beste administratiesysteem voor financieel advieskantoren in huis. Een slim en compleet CRM-systeem dat gebaseerd is op meer dan 15 jaar ervaring in de hypotheek- en verzekeringsbranche.

Meer tijd voor klantcontact

Elements is de motor die dagelijks meer dan 3500 professionals ontzorgt. Niet meer zoeken in onoverzichtelijke Excel-sheets of papieren mappen. Bespaar deze tijd door op de achtergrond onze software het werk te laten doen. Zodat zowel de financieel adviseur als binnendienst meer tijd hebben voor persoonlijk klantcontact.

Daarnaast ontvang je tijdig de juiste signalen om de communicatie met de klant op te starten. Zo speel je op het juiste moment in op relevante levensgebeurtenis.

Ontdek de kracht van Elements tijdens een persoonlijke demonstratie.

Voordelen van Elements

Meer

  1. Meer kansen benutten
  2. Meer efficiency
  3. Meer duidelijkheid
  4. Meer overzicht
  5. Meer tijd over

Minder

  1. Minder risico’s
  2. Minder handmatig doorgeven
  3. Minder typen
  4. Minder fouten
  5. Minder administratie