Toegankelijk hypotheekadvies bij Rocket Hypotheken

We interviewen Ilse Wijnands, medeoprichter en hypotheekadviseur bij Rocket Hypotheken in Almere. Vorig jaar september richtte ze samen met haar broer en een goede vriend het advieskantoor op. Inmiddels bestaat het bedrijf uit een fris, jong en toegankelijk team dat hard werkt richting de toekomst.

 

De weg van belegger naar adviseur

De oprichting van Rocket Hypotheken is begonnen bij Ilse haar broer Rogier. Enkele jaren geleden wilde hij een aantal woningen kopen om vervolgens te verhuren. Destijds ging hij op zoek naar een adviseur die hem hierbij kon helpen. Al snel merkte hij dat het lastig was om hier de juiste adviseur voor te vinden. Er waren toen, in tegenstelling tot nu, weinig adviseurs die zich hiermee bezig hielden. Inmiddels is de verhuurmarkt ontploft en bieden ook banken advies hierin aan.

Rogier heeft voordat hij zijn eerste woning had aangekocht veel zelf moeten uitzoeken. Hierdoor heeft hij veel kennis opgedaan van de (toen beginnende) markt en de verschillende mogelijkheden binnen deze markt.

Ilse: “Nadat hij zijn eerste pand had aangekocht wist hij er inmiddels zoveel vanaf dat hij zelf de rol als adviseur op zich kon nemen”.

“Elements brengt niet alleen overzicht, maar vermindert ook de administratieve taken.”

Ilse Wijnands

Eigenaar, Rocket Hypotheken

Hoe vrijheid gelukkig maakt

Terwijl haar broer zijn eerste woning kocht, werkte Ilse al enkele jaren fulltime bij een detacheringsbedrijf in de financiële sector. Hier behaalde ze haar diploma’s voor hypotheken, hypothecair krediet en vermogen.

Tijdens het werk droomde ze over reizen. Deze droom werd werkelijkheid wanneer ze voor negen maanden door onder andere Australië ging reizen. Hier ervaarde ze zoveel vrijheid waardoor ze bij terugkomst het niet meer zag zitten om 40 uur voor een werkgever te werken.

Ilse: “Tijdens mijn reis bespraken we wat ons leuk en interessant leek om te doen wanneer ik terug thuis was. Het idee was om mijn financiële diploma’s te combineren met zijn opgedane kennis uit de praktijk.

Via de gesprekken met het thuisfront is het idee ontstaan om zelfstandig hypotheekadviseur te worden. Ilse kreeg de mogelijkheid om zich via een bevriende hypotheekadviseur aan te sluiten als adviseur bij de Hollandse Rekenkamer in Haarlem. Daar heeft ze het vak geleerd.

Naast dat Ilse hier ervaring heeft kunnen opdoen, heeft ze ook haar eigen AFM vergunning te kunnen krijgen. Hierdoor is het idee ontstaan om zelf een kantoor te openen in Almere, zo is de eerste stap gezet naar Rocket Hypotheken.

Rocket koppel
Klanten staan voorop bij Rocket Hypotheken

De eerste stappen als kantoor

Na een jaar ervaring opgedaan te hebben bij de Hollandse Rekenkamer heeft Ilse de daad bij het woord gevoegd. Samen met haar broer en een goede jeugdvriend hebben ze Rocket Hypotheken in het leven geroepen. En met welke klanten kan je beter beginnen dan je eigen kennissenkring?

Ilse: “Veel vrienden hadden overwaarde op hun woning en zagen wat wij aan het doen waren. Al snel hadden ze zoiets van.. Is dat ook niet interessant voor ons? Zo is het balletje gaan rollen”.

Na oprichting hebben ze zich voornamelijk gefocust op hun eigen netwerken. Nadat de eerste klanten waren binnengehaald, verspreidde de naam van het kantoor via mond-tot-mond reclame. Snel daarna heeft Rocket Hypotheken haar website opgezet en de naam via social media verspreid. Ook een artikel in de lokale krant is ingezet om het advieskantoor meer bekendheid te geven.

Een brede focus op de doelgroep

Rocket Hypotheken richt zich op voornamelijk Almere en omstreken. Hierbij ligt de primaire focus op beleggers die hun woning(en) willen verhuren. Ook helpen ze graag particulieren, starters en doorstromers met het vinden van de juiste hypotheek. Naast hypotheken bieden ze ook aansprakelijkheids- en woonhuisverzekeringen aan.

Via verschillende rekentools op de website krijgen (potentiële) klanten o.a. inzicht in de maximale hypotheek. Daarnaast kunnen ze uitzoeken of oversluiten zin heeft en de actuele hypotheekrentes bekijken. Naast de handige tools verstrekt het kantoor ook verschillende kennisartikelen via de website.

Ilse: “Door consequent onze communicatie uitingen te posten is onze dienstverlening beter zichtbaar. Ook helpt het ons bij het creëren van ons imago. Zo hebben we onlangs een aantal nieuwe video’s gemaakt.

De digitale communicatie helpt de klant ook tijdens het beslissingstraject. Vandaag de dag zoeken veel klanten zelf al online naar informatie. Hierdoor verschuift ook de communicatie met de klant. Waar klanten vooraf nog vaak fysiek op kantoor langskwamen, verschuift dit steeds meer naar online contact. Een trend dat zich mede door de Covid-19 pandemie steeds verder doorzet.

Bij Rocket Hypotheken kiest de klant zelf of deze wilt langskomen. Vaak is het eerste gesprek op kantoor, wat fijn is voor de adviseur zodat deze een goed beeld krijgt van de klant. Daarna verschuift het gesprek zich steeds vaker naar digitale kanalen, zoals videobellen en e-mailen.

Ilse en Rogier

Ilse en Rogier Wijnands – Rocket Hypotheken

Het werken aan een nieuw imago

Het imago van Rocket Hypotheken komt duidelijk naar voren op de website. Het kantoor wil een fris, jong en toegankelijk imago uitstralen. Anders zijn dan andere kantoren.

Ilse: “We zijn naar onze mening terechtgekomen in een markt die best conservatief en stoffig is. Veel mannen in grijze pakken. Dat zijn wij niet en willen we dus ook niet uitstralen.

De missie van het advieskantoor is om toegankelijk te zijn. Deze positieve feedback krijgen ze dan ook vaak van hun klanten. Voor de klant is het vaak wel spannend om bepaalde vragen aan een adviseur te stellen wanneer deze strak in pak zit. De klant voelt dan een verschil tussen zichzelf en de adviseur. Hierdoor kan deze niet op hetzelfde niveau praten. Klanten vinden het lastiger om vragen te stellen omdat ze zich onbewust minder comfortabel voelen.

De toegankelijkheid is ook weer terug te vinden op de website. Rocket Hypotheken is hier heel open over haar tarieven. Binnen het kantoor zijn ze bewust dat de markt in het verleden een deuk heeft opgelopen in het vertrouwen bij mensen. Een oorzaak hiervan was dat juist niet alles inzichtelijk was. Mede hierom is het voor het kantoor belangrijk om te laten zien waar de kosten in zitten. Zo weet de klant waar het geld naartoe gaat en hoe de financiële markt in elkaar zit.

Rocket Hypotheken klant

Uitstraling communicatie Rocket Hypotheken

Toegankelijkheid zorgt voor openheid

De klant stelt het op prijs dat ze bij Rocket Hypotheken open kunnen zijn over hun financiële situatie zonder dat ze afstand voelen tussen henzelf en de adviseur.

Ilse: “Je klanten gaan alles met je delen. Als je het met iemand over zijn financiële situatie hebt dan komt daar alles in terug en dat is persoonlijk.

Ze proberen daarom om met de klant op hetzelfde niveau te communiceren. Geen dure woorden en strakke pakken. Op deze manier is het voor de klant begrijpelijker en minder ingewikkeld. Voor het kantoor is dit een belangrijke factor van het imago.

Overzicht begint met een goed CRM-systeem

Ieder kantoor is zich bewust dat het werk overzichtelijk moet blijven. Zo ook Ilse en haar collega’s. Waar zij vooraf nog gebruik maakten van verschillende lijsten in Excel zijn ze sinds januari overgestapt op Faster Forward Elements.

Het klantenbestand werd te groot om in Excel-lijsten bij te houden. Op een gegeven moment wisten ze niet meer goed waar ze stonden in het proces bij de klant. Er stonden te veel dossiers tegelijkertijd open waardoor het overzicht weg was. Hierdoor moesten Ilse en haar collega’s zich steeds opnieuw inlezen in de klant voordat zij verder konden.

Ilse: “Bij de eerste paar klanten lukt het nog wel om deze via Excel bij te houden, maar op een gegeven moment gaat dat niet meer. We waren ons bewust dat we iets anders moesten gaan doen om dit bij te houden. Zodoende zijn we bij Faster Forward uitgekomen.

Met de IT-achtergrond van haar broer Rogier wisten ze meteen dat als ze een systeem wilden aanschaffen dat deze goed in elkaar moet zitten. Zo heeft Rogier zijn focus gelegd om de processen zo gestroomlijnd in Elements te voeren. Het kost uiteraard even de tijd maar het resultaat mag er wezen.

“Ons klantenbestand werd te groot om in Excel-lijsten bij te houden. Met Elements staan onze klantgegevens in één systeem en zien we direct de status van een hypotheekaanvraag.”

De overstap naar één centraal systeem

Alle klantgegevens worden nu centraal opgeslagen in één systeem. Hierdoor is het voor Rocket Hypotheken overzichtelijker werken. Ze zien nu in één opslag wat de actuele status is van een klantdossier of hypotheekaanvraag. Ook wordt het werken met workflows als fijn bevonden. Medewerkers kunnen hierdoor geen stappen overslaan of vergeten.

Daarnaast is Ilse ook te spreken over hun klantportaal. Klanten leveren hier zelf de benodigde documenten aan. Ook hier komt de frisse uitstraling van Rocket Hypotheken duidelijk naar voren. Zo hebben ze de pagina gepersonaliseerd en zijn zelfs de knoppen voorzien van een raketje.

Ilse: “Elements brengt niet alleen overzicht, maar vermindert ook onze administratieve taken. Voor de toekomst willen we ons meer gaan verdiepen in PortefeuilleSignalen om nog meer automatisering door te kunnen voeren.

Rocket upload knop

Voordelen volgens ilse

Tijd besparen op werkzaamheden

A

Efficiënt vooruit werken

Alles-in-1 systeem

Nooit meer een stap vergeten met workflows

Altijd up-to-date over de status van het proces

Blik in de toekomst

Het is niet meer zo standaard dat je als stel een huis koopt

Het kantoor merkt op dat klanten steeds vaker een huis met vrienden, als broers of familie onderling kopen. Maar ook ouders waarbij hun zoon of dochter thuis woont en niet voldoende inkomsten heeft. Het wordt namelijk steeds moeilijker om alleen een huis te kopen. Vandaar dat mensen vaker samen met vrienden of met zijn drieën of vieren een huis kopen.

Dit is een trend waar banken ook op inspelen. Banken stellen hier steeds meer producten voor beschikbaar. Naast banken komen er steeds meer andere partijen met dergelijke producten. Ilse verwacht dat deze trend zich gaat doorzetten in 2022.

De droom om in de toekomst uit te breiden

Het kantoor wil in de toekomst verder doorgroeien. Inmiddels is het team al flink uitgebreid met meerdere aangesloten adviseurs. Ook is er sinds kort een nieuwe fulltime collega bij gekomen als administratief medewerker. De oude jeugdvriend van Ilse en Rogier heeft in de tussentijd een eigen onderneming opgestart waarmee ze nog veel samenwerken. Per 1 januari zitten beide bedrijven dan ook in één grote kantoorruimte.

Het idee van Rocket Hypotheken is om in de toekomst op te schalen qua aantal medewerkers en vestigingen. Hiermee is rekening gehouden tijdens het neerzetten van het imago en het ontwikkelen van de website.

Ilse: “We hebben een identiteit neergezet die we verder willen uitbreiden. En dat is uiteindelijk wel de wens en de droom die we hebben. We willen graag ergens een mooi groot kantoor met ons ‘Rocket Hypotheken’ logo daarop.

Benieuwd hoe Elements hierbij kan helpen?
Rocket Hypotheken kerst
Marco Kok

Met Elements kunnen we de klantreis vanaf het eerste contact vastleggen. Bij het merendeel van de systemen begint de administratie pas wanneer er een product is gesloten. Dan mis je dus het voortraject, en dat willen we juist óók vastleggen.

Marco Kok
KOK Advies

Marco Spijker

“Elements is het eerste wat we opstarten in de ochtend, het laatste wat we ’s avonds afsluiten. We hebben alleen een internetverbinding heb je nodig om overal in te loggen. Zo hebben we direct alle gegevens bij de hand en blijven we efficiënt samenwerken met collega’s.

Marco Spijker
De Bruijn Adviesgroep

Ruud Meijer

“Mede dankzij Elements zijn we efficiënter gaan werken waardoor we minder tijd kwijt zijn aan administratie en meer tijd over hebben voor onze klanten.”

Ruud Meijer
Hans Meijer Advies

Jorrit aan het Rot

“Elements gaat continu mee met nieuwe ontwikkelingen, waardoor ook wij vooruit blijven gaan.”

Jorrit aan het Rot
Vlot advies