We interviewen Frank Bennis, financieel planner en pensioenadviseur. Samen met Raymond Raasveld leidt hij het adviesbureau Raasveld Bennis, dat zich richt op financiële planning. Beiden hebben bedrijfseconomie gestudeerd en zijn daarna de bank- en verzekeringswereld ingerold. Hier waren ze collega’s bij de Zwolsche Algemeene, wat inmiddels bekend is als Allianz Nederland.

Stoute schoenen

Na een wereldreis besloot Frank dat hij toch wat anders wilde. Samen met Raymond trok hij in 2003 de ‘stoute schoenen aan’ en huurde een pandje in Monster. Dat lag namelijk perfect in hun woon-werk-driehoek van Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag. Hier stond eerst nog ‘financiële planning’ op de gevel, maar om de organisatie duidelijker te profileren werd dit al snel ‘hypotheken en pensioen’. En zo is het allemaal begonnen.

Vanuit een duidelijke visie wilden zij het anders doen dan andere advieskantoren. Hoe? Door als één van de eerste kantoren niet meer op provisiebasis te werken. Al snel na de oprichting rekenden ze gewoon de uren die ze aan de klant besteden. Waren die kosten lager dan de provisie? Dan ontving de klant de provisie gewoon retour.

Frank: “De combinatie van ondernemen en contact houden met klanten vinden we heel erg leuk. Raymond en ik wilden dan ook een advieskantoor dat volledig transparant werkt en waarbij we mensen in begrijpelijke taal, op hoog niveau adviseren. Altijd alleen in het belang van de klant en rekening houdend met belangrijke gebeurtenissen in zijn of haar leven.”

“Doordat we onze klanten volledig in beeld hebben, kunnen we ze proactief coachen.”

Frank Bennis

Financieel planner en pensioenadviseur, Raasveld Bennis

2019

Inmiddels bestaat Raasveld Bennis 16 jaar en is er veel veranderd. Als multidisciplinaire organisatie bedienen ze hun klanten op alle financiële aspecten: van hypotheken en verzekeringen tot aan fiscaliteiten en (echt)scheidingen. En dat doen ze niet meer met z’n tweeën, maar met een team van 10 specialisten. Daarnaast hebben ze een netwerk van accountants, makelaars en notarissen opgebouwd en werken ze op urenbasis of met vaste prijzen.

Frank: “Alles wat we doen, willen we ook goed doen. Daarom hebben we veel geïnvesteerd in kennis en kunde. Zo hebben we ons eerst gefocust op hypotheken en pensioenen en daarna pas op beleggen, verzekeren en belastingen. Inmiddels heeft iedere medewerker een eigen specialisatie, waardoor we voor ieder product een expert in huis hebben.”

Raasveld Bennis
in het kort

Bedrijfsgrootte

10 medewerkers

w

Expertise

Financiële planning

Locatie

Monster, Zuid-Holland

Beoordeling software

Frank beoordeelt Elements met een 8

Overstap naar Elements

Na 10 jaar met hun vorige software-oplossing gingen ze begin 2018 op zoek naar een nieuw systeem. Zoals voor veel adviseurs, waren makkelijker en efficiënter werken speerpunten. Na het vergelijken van een aantal softwareleveranciers kwam Frank op de website van Faster Forward terecht.

Frank: “In ons vorige pakket stond de polisadministratie voorop, en daar zit niet onze toegevoegde waarde. Als je klanten proactief wilt coachen, moet je snel en overzichtelijk je klant in beeld hebben. Met Elements slagen we hierin. De software is volledig ontwikkeld voor de intermediair die zich niet alleen richt op provinciale verzekeringen, maar ook hypotheken, echtscheidingen en andere diensten. Zo staat alle klantinformatie op één plek.”

Efficiënter werken

Frank en zijn collega’s zijn zeer te spreken over het takenoverzicht, de e-mailmodule en de koppelingen van Elements. Dankzij deze elementen is het handmatig overnemen van klantgegevens niet meer nodig, wat het efficiënt werken bevordert.

Frank: “Vanuit de takenlijst zie je aan het begin van de dag het werkoverzicht van jezelf en je collega’s. Zo hoef je niet lang na te denken over wat er die dag te doen staat. Daarnaast zie je in ieder klantdossier welke taken voor deze klant nog afgerond moeten worden.”

“Ook is het handmatig koppelen van e-mails verleden tijd. De e-mailmodule in Elements koppelt e-mails automatisch aan het juiste klantdossier en dat bespaart weer een handeling per e-mail. Ook de koppeling met Adviesbox maakt het opstellen van een hypotheekadvies een stuk eenvoudiger. De klantgegevens uit Elements worden automatisch ingevuld in Adviesbox, waarna we de hypotheekaanvraag via HDN naar de maatschappij sturen. Zo hoeven we niet meer apart naar Skydoo om in te loggen etcetera. Dat is een groot voordeel!

Tot slot heeft Elements ook gewoon een modernere look-and-feel. En dat is natuurlijk mooi meegenomen.”

Vooruitdenken is doorontwikkelen

Binnen het thema ‘een kwestie van vooruitdenken’ vragen we Frank naar zijn visie op de toekomst. Frank beargumenteert dat de markt steeds meer verschuift van bemiddelen naar coachen van relaties. Hier spelen zij inmiddels op in door een financieel planningsabonnement aan te bieden voor het topsegment.

“We zijn al een tijdje bezig met het uitrollen van ons ‘ideaalplaatje’. In de toekomst willen we namelijk nog meer verschuiven van ‘Ad Hoc opdrachten’ naar een vaste relatie met onze klanten. Dit houdt in dat we een Financial Life Plannings dienst aanbieden tegen een maandelijkse fee. Hierbij werken we op lange termijn doorlopend samen met een beperkt aantal relaties om de door hen gewenste levensstijl en doelen te identificeren en te bereiken. En dat zonder dat onze relaties de angst hebben om ooit zonder geld te komen te zitten.”

Dit willen we graag bereiken met een team van 5 tot 10 financieel planners die ieder maximaal 50 relaties bedienen. Op deze manier kan iedere expert zich proactief richten op de integrale financiële planning van zijn bestaande relaties. Zo kunnen we de klant écht volledig ontzorgen.”

Daarnaast houden Frank en zijn team de ontwikkelingen in de markt continu in de gaten.

“Naast Elements zijn we recentelijk begonnen met het verzamelen van brondata bij de consument. Dit doen we met de, aan Elements gekoppelde, Ockto app. Hierop kunnen klanten met DigiD inloggen om zo direct hun gegevens naar ons te sturen. Dit is makkelijk voor de consument én voor ons en daarom erg interessant. Dit houden we dan ook nauwlettend in de gaten”

Lees meer succesverhalen

Georganiseerd werken bij More Advice

We praten bij met Suzanne de Moor, eigenaresse van More Advice. Als financiële huisarts ontzorgt ze haar relaties bij (emotionele) life-events. Hierbij gebruikt ze Elements, zodat ze zich volledig focussen op haar klanten in plaats van de administratie.

Lees meer