One stop shop voor deskundig financieel advies

We interviewen Marc van der Vuurst, oprichter van Poundwise Financial Coaching. In 1999 richtte hij samen met twee compagnons het advieskantoor op. De twee compagnons zijn inmiddels een andere weg ingeslagen en onder leiding van Marc is het personeelsbestand doorgegroeid tot 35 medewerkers.

 

Meer transparantie en duidelijkheid

Marc begon zijn carrière als belastingadviseur bij Ernst & Young. Toen hij ongeveer drie jaar later een huis ging kopen, werd hij getriggerd door de begeleiding en het advies van de hypotheekadviseur. Het advies was niet transparant en niet begrijpelijk. Dat kon volgens hem beter.

Daarnaast gaven hypotheekadviseurs alleen advies over de producten die ze zelf wilden verkopen, in plaats van wat de klant nou juist nodig had. Daar moest volgens hem verandering in komen.

Samen met twee compagnons begon hij daarom een eigen advieskantoor. Een organisatie met financial coaching als uitgangspunt. Gericht op transparant advies voor particulieren en ondernemers in het hogere segment. Naast advies gaan ze ook aan de slag met de praktische invulling, zoals hypotheekbemiddeling, een financieel plan maken en verzekeringen afsluiten. Dit is geen éénmalig contact, maar door continu te coachen bouwen ze aan een langdurige relatie met de klant.

“Ik werd getriggerd door mijn eigen hypotheekadvies. Dat was niet transparant en moeilijk te begrijpen.”

“De software van Faster Forward is de basis voor alle klantinformatie. Ideaal om efficiënt samen te werken.”

Marc van der Vuurst

Eigenaar, Poundwise Financial Coaching

coaching-gesprek bij Poundwise

Een financial coaching-gesprek bij Poundwise

One stop shop

Het aanbod van Poundwise is in de loop der jaren steeds verder uitgebreid. Zo zijn ze uitgegroeid tot een ‘One stop shop’ voor financieel advies in de breedste zin van het woord. Of het nu gaat om hypotheekadvies, estate planning, echtscheidingsadvies, belastingadvies, administratieve dienstverlening of het regelen van (zakelijke) schadeverzekeringen. Poundwise heeft specialisten op al deze vakgebieden.

Hoge kwaliteit

In de loop der tijd is ook de doelgroep van Poundwise steeds duidelijker geworden. Ze richten zich op consumenten en ondernemers in het hogere segment die bereid zijn te betalen voor advies van hoge kwaliteit. Hier krijgen ze veel expertise voor terug. Daarnaast krijgen ze een vast aanspreekpunt en vertrouwenspersoon voor al hun financiële vragen.

Marc: “We willen onze bestaande klantgroep zo veel mogelijk ontzorgen met alle typen financieel advies. Hiervoor hebben we de beste specialisten die klanten helpen met complexe vraagstukken. Denk hierbij aan persoonlijke levensgebeurtenissen, maar ook de wetgeving, economie en fiscale complexiteit. Dit doen we met veel zorg en expertise en daar betalen onze klanten graag voor.”

Duurzaamheid

Als het gaat om duurzaamheid draagt ook Poundwise een steentje bij. In hun koffiebar schenken ze duurzame koffie en het wagenpark bestaat grotendeels uit elektrische auto’s.

Daarnaast wordt verduurzaming steeds vaker meegenomen in het financieel advies. Niet alleen bij hypotheken, maar ook bij beleggingen en vermogensadvies. Hierbij informeren ze hun klanten over de duurzame mogelijkheden, zowel maatschappelijk als milieutechnisch.

Specialisten ontzorgen met totaaladvies

Poundwise is een onderscheidend advieskantoor. Onder het motto “Maak ambities van je dromen” zorgen ze dat klanten financieel op het juiste spoor zitten en hun doelen bereiken. Omdat het kantoor werkt vanuit hun ‘Financial Coaching’ principe, overzien ze zowel privé als zakelijk de financiën van de klant. Op basis van wensen, ambities en dromen wordt een totaaladvies opgesteld.

Daarnaast heeft het kantoor een flink aantal gecertificeerd FFP-ers in dienst. Dit zijn fiscaal juristen en hypotheekadviseurs die ook financieel planner zijn. Zo kunnen ze altijd naar de breedte van de klantsituatie kijken, deze beoordelen en hierop acteren.

Marc: “Onze adviseurs zijn niet alleen specialisten, maar ook generalisten. Door hun hoge en brede deskundigheid wordt de klant direct geholpen bij al zijn vraagstukken.”

Financieel specialisten van Poundwise

Financieel specialisten van Poundwise in overleg

Verschillende softwaretools

Door de groei van het kantoor qua medewerkers en dienstverlening, werden er ook steeds meer softwaretools gebruikt. Hierdoor werden standaard klantgegevens, zoals naam, woonplaats en e-mailadres, wel in vijf verschillende programma’s opgeslagen. Dit wilden Marc en zijn collega’s verbeteren.

Marc: “Bij ons werken meerdere specialisten tegelijk voor één klant. Als je dan werkt vanuit verschillende e-mailboxen, weet je niet wat andere collega’s aan het doen zijn of al gedaan hebben. Hierdoor kan het voorkomen dat in één week zowel de hypotheekadviseur als de belastingadviseur een kopie paspoort bij de klant opvraagt. Dat wilden we oplossen.”

Centraal systeem voor klantinformatie

Om overzichtelijker te gaan werken, ging Poundwise in 2014 op zoek naar een nieuw, centraal softwaresysteem. Een plek waar meerdere collega’s samen aan één klant kunnen werken en waarbij inzichtelijk is wat er al gedaan is. Ze kwamen in contact met Faster Forward en kregen een live demonstratie van de software. Na een periode van wikken en wegen kozen ze voor Faster Forward. Er werd een dataconversie uitgevoerd vanuit hun huidige CRM-systeem, medewerkers werden getraind en de online werkomgeving werd ingericht door Faster Forward.

Het resultaat: overzicht en efficiency.

Marc: “We hebben één pakket die de basis is voor alle klantinformatie. Ideaal voor collega’s die samenwerken: de linkerhand weet nu wat de rechterhand doet. We werken o.a. met gedeelde mailboxen en takenlijsten, waardoor onze werkzaamheden efficiënter georganiseerd zijn. Zo hebben we een solide basis voor een langdurige klantrelatie.”

“Met de klantdossiers in de software hebben we een solide basis voor een langdurige klantrelatie.”

Meer tijd voor persoonlijk advies

De organisatie heeft veel profijt van de overstap naar het nieuwe systeem. Poundwise gelooft in persoonlijke dienstverlening en wil daarom IT echt als ondersteuning gebruiken. Ze willen de klant persoonlijk ontzorgen, in plaats van dat de klant zelf online acties onderneemt. Ook toen iedereen zo veel mogelijk moest gaan thuiswerken, was het handig dat de software online overal te bereiken is.

Marc: “Iedere ochtend begint de dag met de software van Faster Forward. Je bekijkt de relevante klantdossiers, checkt je agenda en taken en beantwoordt je e-mails. Daarnaast besparen we tijd dankzij verschillende koppelingen met bijvoorbeeld adviespakketten en geldverstrekkers. Dat geeft ons nog meer efficiency. IT biedt ons zo de gewenste ondersteuning, zodat wij ons kunnen richten op persoonlijk advies.”

Poundwise kantoor

De dag start met het openen van hét systeem

Voordelen volgens Poundwise

Werken met de software van Faster Forward heeft drie duidelijke voordelen volgens Marc en zijn collega’s.

Makkelijk thuis en op kantoor werken

Doordat het systeem volledig online in de cloud opereert, kunnen medewerkers eenvoudig switchen tussen thuis en op kantoor werken

Efficiënt samenwerken

Omdat klantgegevens op een centrale plek worden opgeslagen, heeft iedere collega hetzelfde klantbeeld

Niet meer handmatig overtypen

Geen dubbele invoer van gegevens meer dankzij koppelingen met andere softwaretools

Klanten doelgericht informeren

Elke klant wordt ieder jaar benaderd voor een onderhoudsgesprek. Maar, mocht er tussendoor iets belangrijks gebeuren, dan wordt de klant ook tussendoor geïnformeerd. Zo blijft het contact actueel.

Onlangs hebben ze met de SMART module in de software een specifieke klantgroep geïnformeerd. Alle klanten tussen de 53 en 57 jaar hebben zo een e-mail ontvangen over de rol van hun pensioen m.b.t. hun hypotheek. Op deze manier helpt automatisering om eenvoudig en doelgericht de klant van relevante informatie te voorzien.

Marc: “Als je van een klant een totaalklant wilt maken, heeft dit alleen zin als je ook onderhoud pleegt. We maken daarom duidelijke afspraken over wat de klant wel en niet wil. Sommige klanten willen bijvoorbeeld niet elk jaar een onderhoudsgesprek, maar nemen zelf contact op als er vragen zijn. Daarnaast blijven we met e-mails altijd informeren. Bijvoorbeeld als verzekeringen beter kunnen, pensioenen veranderen of de hypotheekrente daalt.”

Persoonlijk advies blijft sleutel tot succes

Poundwise is nog zeker niet klaar. Marc is ambitieus. Onlangs hebben ze hun hele kantoorconcept aangepast. Een grotere ontvangstruimte, veel spreekkamers en meer flexplekken. Op deze manier wil hij de komende jaren doorgroeien tot 50 medewerkers.

En over de toekomst, daar willen we wel wat meer over weten. Binnen het thema “vooruitdenken” vragen we Marc naar zijn blik op de toekomst van financieel advies.

Marc: “Ik denk dat de behoefte aan advies niet minder wordt. Mensen worden bewuster van de pensioenproblematiek en vermogensopbouw. Daarnaast wordt de arbeidsmarkt steeds flexibeler: veel wisselingen van baan en nieuwe ondernemers. Daar komt allemaal financieel advies bij kijken.  

Het aantal hypotheekaanvragen gaat wellicht teruglopen, dat is nou eenmaal de conjunctuur. Maar ook daar zie ik juist kansen voor de onafhankelijke adviseur. Men heeft namelijk behoefte aan persoonlijk advies op maat. Hiervoor is het intermediair het juiste medium, niet de bank. Als je persoonlijk contact houdt met je klant en deze deskundig advies geeft, komt deze altijd bij je terug. Bovendien zorgt dit voor positieve mond-tot-mond reclame, wat ons heel veel nieuwe klanten oplevert.”

Benieuwd naar de mogelijkheden van de software van Faster Forward voor uw kantoor?

Persoonlijk adviesgesprek Poundwise

Persoonlijk adviesgesprek bij Poundwise

Marco Kok

Met deze software kunnen we de klantreis vanaf het eerste contact vastleggen. Bij het merendeel van de systemen begint de administratie pas wanneer er een product is gesloten. Dan mis je dus het voortraject, en dat willen we juist óók vastleggen.

Marco Kok
KOK Advies

Marco Spijker

“De software van Faster Forward is het eerste wat we opstarten in de ochtend, het laatste wat we ’s avonds afsluiten. We hebben alleen een internetverbinding heb je nodig om overal in te loggen. Zo hebben we direct alle gegevens bij de hand en blijven we efficiënt samenwerken met collega’s.

Marco Spijker
De Bruijn Adviesgroep

Ruud Meijer

“Mede dankzij Faster Forward zijn we efficiënter gaan werken waardoor we minder tijd kwijt zijn aan administratie en meer tijd over hebben voor onze klanten.”

Ruud Meijer
Hans Meijer Advies

Jorrit aan het Rot

“De osftware van Faster Forward gaat continu mee met nieuwe ontwikkelingen, waardoor ook wij vooruit blijven gaan.”

Jorrit aan het Rot
Vlot advies