We praten bij met Suzanne de Moor, eigenaresse van More Advice. Als financiële huisarts analyseert ze de financiële situatie van haar relaties en stelt ze een diagnose. Daarna wordt een “financieel recept” uitgeschreven, onafhankelijk en vanuit een neutrale blik. Dit doet ze al sinds 2015 en inmiddels niet meer in haar eentje. 

Ontzorging bij life-events

Suzanne was voorheen werkzaam als Accountmanager Private Banking bij Rabobank, waar ze de opleiding Register Financieel Echtscheidingsadviseur (RFEA) is gaan volgen. Als planner wilde ze namelijk graag weten wat de financiële gevolgen zijn van een scheiding. Waar een planner normaal gesproken achteraan in het scheidingsproces pas in beeld komt, wilde Suzanne juist graag vooraan staan om mensen te helpen.

Na ook de opleiding RFEA voor ondernemers te hebben gevolgd, besloot ze in 2015 te starten met een eigen bedrijf als ‘financiële huisarts’. Hiermee was ze de eerste adviseur in de markt die zorgde voor de volledige ontzorging bij de (emotionele) life events van klanten op het gebied van scheidingen, overlijden, ontslag en arbeidsongeschiktheid.

Suzanne: “Ik werk wel samen met hypotheekadviseurs,  accountants,  notarissen, advocaten en mediators, maar ik behoud de regie volledig zelf. Zo houd ik het overzicht en kan ik mijn klanten helpen bij alle levensvragen.”

Het grootste voordeel is dat niet alles meer in mijn hoofd zit, maar in een georganiseerd en gestructureerd systeem

Suzanne de Moor

Financiële huisarts, More Advice

Volgende stap

In 2017 besloot Suzanne dat het tijd was voor een volgende stap. Om verder te groeien besloot ze het hypotheekadvies los te laten. Daarnaast wou ze af van losse e-mailtools, urenapplicaties en Excelsheets.

“Om me beter te focussen op financiële planning en begeleiding heb ik het hypotheekadvies losgelaten. Daarnaast heb ik een assistent in dienst genomen, zodat ik administratieve taken kan overdragen. Toen heb ik tevens besloten om te starten met een cloudoplossing: Elements van Faster Forward. Met dit CRM-systeem kunnen mijn collega en ik altijd samenwerken in hetzelfde klantdossier. Of we nu thuis of op kantoor zitten. Dat was voorheen met Outlook veel omslachtiger.”

More Advice
in het kort

w

Expertises

Scheiden en financiële planning

Locatie

Oegstgeest, Zuid-Holland

Beoordeling software

Suzanne beoordeelt Elements met een 8

Werken met Elements

Inmiddels is Suzanne twee jaar werkzaam met Elements en zijn haar processen ingericht in het systeem. En dat heeft volgens haar een aantal voordelen. 

Suzanne: “Het systeem ondersteunt onze werkzaamheden, waardoor we ons minder bezig hoeven te houden met de administratie. Daarnaast werken we met het ‘Patiëntendossier’ (mijnDigimap). Hier kunnen klanten zelf hun stukken digitaal aanleveren door deze te uploaden. Ook werken we met de zogenoemde Split-Online koppeling om onder andere convenanten op te stellen en alimentatie te berekenen. Bovendien werken we met Contaqt om nieuwsbrieven te versturen en artikelen op de website te plaatsen. Dat bespaart ons ook weer wat tijd.”

“Tenslotte werken we met de tijdregistratie binnen Elements. Hiermee heeft de klant direct inzicht in het aantal besteedde uren. Daarnaast kan de klant altijd zijn eigen gegeven inzien of wijzigen. Daarmee voldoet Elements ook aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Tot slot zorgt Elements ervoor dat alle handelingen automatisch gelogd worden, zodat we het zelf niet bij moeten houden.”

Vrijheid

Voor Suzanne moet werken ook vrijheid geven. De tools die er zijn moet je optimaal inzetten en gebruiken, zodat extra tijd besteed kan worden aan maatwerkoplossingen. Elements helpt haar daarbij. 

“Het grootste voordeel is dat alles niet meer in mijn hoofd zit, maar in een georganiseerd en gestructureerd systeem. Plus het feit dat alles in de cloud staat en dus voor mij goed toegankelijk. Ook is de Faster Forward On-Route app heel erg handig. Wanneer ik onderweg ben, pak ik nog snel even de klantgegevens en documenten er bij. Tot slot hoef ik mij geen zorgen te maken om privacy en zorgen de koppelingen voor minder handmatig overtikken. Zo kan ik ontspannen werken en mij richten op de klanten.”

Go with the flow

Binnen het thema ‘een kwestie van vooruitdenken’ vragen we Suzanne om haar visie op de toekomst. Volgens haar zijn digitale tools een handig hulpmiddel, maar ook niet meer dan dat.

Suzanne: “Er blijft altijd een expert nodig om iets af te sluiten of een beslissing te nemen. Vaardigheden op communicatief en emotioneel gebied zijn hierbij ook van essentieel belang. Dat kunnen tools niet overnemen. Daarnaast is het belangrijk om continu te kijken naar wat de markt doet en daarin mee te bewegen. Misschien kun je je diensten wel heel anders aanbieden. Kijk naar het aanleveren van klantgegevens via DigiD, zoals de Ockto-app. Om met de tijd mee te gaan moet je je hierin verdiepen. Als financieel planner kan je niet achter blijven. En het geeft je de ruimte om écht op basis van maatwerk met de klant te verbinden.”

“Consumenten kunnen bijvoorbeeld ook zelf online een convenant maken. Als ze dat willen, dan moeten ze dat zeker doen en help ik waar nodig. Iedereen is anders. Ik laat het los, zodat iedereen zijn eigen ding kan doen. Gewoon vooruitkijken en met de flow meebewegen.”

Tot slot heeft Suzanne nog een handige tip voor andere financieel adviseurs. 

“De komende jaren gaan financieel adviseurs het niet meer winnen met het verkopen van producten. Het ontzorgen en helpen van mensen gaat het verschil maken. Geef bijvoorbeeld mensen inzicht in hun toekomst en wat ze moeten doen om hun toekomst te veranderen. En doe dit continue. Misschien wil iemand nu wel een eigen onderneming beginnen, maar wil hij over 3 jaar een wereldreis maken. Het is een interactief proces waar je als regisseur levenslang bij betrokken zou kunnen zijn.”

Lees meer succesverhalen