We praten bij met Bert van der Kuijl, eigenaar van Air Bird Insurance (ABI) Adviesgroep. Het bedrijf vestigt zich in het westen van het land, in Haarlem. Hier richten 8 specialisten zich op financieel advies en verzekeringen voor consumenten en bedrijven.

Van zolderkamer tot expertisebureau

Bert heeft veel ervaring in de branche. In de jaren 80 begon zijn loopbaan bij de Spaarbank van West-Nederland. In de 8 jaar die volgden heeft hij zich ontwikkeld tot expert in de verzekeringswereld. Toch wou hij altijd al een eigen onderneming beginnen en vond hij het 29 jaar geleden tijd voor wat anders. Hij besloot een eigen adviesbureau te beginnen. Op een manier waarop wel meer bedrijven zijn gestart: zelfstandig en op een zolderkamer met een klassieke PC-kast. Vol goede moed, kennis en ambitie.

Inmiddels is er veel veranderd. ABI is doorgegroeid tot een mooi bedrijf met 8 medewerkers. Hoe ze dat doen? Gebruik maken van de relaties binnen hun netwerk en één duidelijke vorm van reclame: mond-tot-mond.

Bert: “Het is voor ons erg belangrijk om binding te houden met de klant en kwaliteit te leveren. En dat kan ik niet alleen. Daarom hebben we meerdere medewerkers met ieder een duidelijke focus. De één op zakelijke schadeverzekeringen, een ander op hypotheekadvies. Zo hebben we op de diverse gebieden een expert in huis.”

Korte lijnen en persoonlijk contact

De missie van ABI Adviesgroep is erg duidelijk: ontzorgen. Een klant moet met één telefoontje toegang hebben tot al zijn financiële zaken. “Gewoon korte lijnen en persoonlijk contact”, zoals Bert het zelf omschrijft. Dit doen ze door menselijk contact te combineren met digitalisering. Zo beschikken klanten bijvoorbeeld over een online dashboard en klantportaal. Maar kunnen ze ook altijd langskomen voor service op maat.

We willen graag binding houden met de klant en kwaliteit leveren. Dit doen we door de lijnen kort te houden en persoonlijk te communiceren met onze klanten.

Bert van der Kuijl

Eigenaar, ABI Adviesgroep

Bert: “Waar mevrouw Peters graag even wil bellen, wil meneer Scherpen zijn financiële situatie online inzien. En dat kan bij ons. De klant bepaalt zelf welk kanaal hun voorkeur heeft. We hebben zelfs contact via Whatsapp met sommige klanten.”

Visie

Persoonlijk financieel en deskundig advies

Bedrijfsgrootte

8 medewerkers

Klant

Gebruiker van Elements
sinds 2017

Op zoek naar optimale prestaties

In 2016 ging ABI Adviesgroep op zoek naar een nieuwe CRM-oplossing. Volgens Bert ontbrak de integratie van verschillende modules, waardoor de organisatie niet optimaal kon presteren. Daarnaast was het werken met workflows een ingewikkeld proces.

Bert: “Ons vorige CRM-systeem bevat ook veel functionaliteiten, maar deze werkten niet goed met elkaar samen. Er was geen ‘synergie’. Het waren meer losse, opeengestapelde schillen. Daarom besloten we om rond te kijken naar een nieuwe oplossing. En toen kwamen we Elements van Faster Forward tegen.”

Daarnaast was het werken met workflows een belangrijk element bij de keuze voor een nieuw CRM-systeem. Hiermee werken de medewerkers van ABI nu op een uniforme, efficiënte manier. Hun automatische workflows maken taken aan voor de juiste medewerker, geven signalen van naderende datums en zetten e-mails in hun huisstijl klaar. En dat zorgt voor een relaxte werksfeer.

Bert: “Met de goedkopere pakketten in de markt kun je wel zaken registreren, maar ze ondersteunen het dagelijkse werk niet. Elements is in die zin een premium-oplossing die onze werkzaamheden perfect ondersteunt. Bovendien is alles geïntegreerd in het dossier van de klant. Vanuit hier beheren we de communicatie, taken en de financiële zaken van die klant.”

Foto: het team van Air Bird Insurance (ABI) Adviesgroep in Haarlem.

Proactief en tijdbesparend

Naast Elements maken de medewerkers gebruik van diverse koppelingen. Voor het opmaken van een advies wordt Adviesbox gebruikt. Klantgegevens uit Elements worden overgenomen in Adviesbox. Vervolgens worden de hypotheekberekeningen weer opgeslagen in Elements.

Daarnaast is er een koppeling met De Nationale Hypotheekbond. Bert: “De koppeling met NHB gebruiken we vooral bij hypotheken en levensverzekeringen. Zodra een hypotheek overgesloten kan worden of een levensverzekering goedkoper kan, ontvangen we hiervan een signaal. Zo kunnen we onze klanten direct proactief benaderen. Bovendien scheelt het ons handmatig uitzoekwerk en bespaart het tijd.”

Tot slot maakt ABI gebruik van de gekoppelde klantmap, de Digimap. Klanten zien in een beveiligd portaal welke documenten ze moeten aanleveren en kunnen deze gelijk uploaden. Bert: “Daarnaast zijn alle verzonden e-mails terug te vinden in het klantportaal. Hierdoor heeft de klant altijd toegang tot alle communicatie. Dat scheelt weer een telefoontje naar onze binnendienst.”

↑ Afbeelding: mogelijkheden voor het oversluiten van een hypotheek (via De Nationale Hypotheekbond), worden weergegeven in Elements.

Focus op de klant

Met Elements beschikt ABI Adviesgroep over een totaaloplossing. Hypotheken, verzekeringen en andere financiële producten en contracten staan namelijk op een centrale plek opgeslagen. En dit is voor de medewerkers te merken tijdens de werkdag.

Bert: “Voorheen gebruikte we een extern programma om hypotheken te registreren. Dat hoeft nu niet meer. Zeker in combinatie met de Adviesbox koppeling is dit veel handiger werken dan voorheen. Bovendien moesten we vroeger e-mails handmatig toevoegen aan een klantdossier. Elements neemt dat werk nu van ons over, waardoor we volledige focus hebben voor de klant.”

Documenten in Elements

↑ Afbeelding: documenten die in Adviesbox opgesteld zijn, worden opgeslagen onder het klantdossier in Elements.

Vooruitdenken volgens Bert

Tot slot vragen we Bert naar zijn visie op de toekomst. Volgens hem wordt de rol van financieel adviseur steeds belangrijker. Hij ziet namelijk dat online hypotheekverstrekkers processen hebben ontwikkeld die zijn gebaseerd op standaard situaties.

Bert: “Onze klanten zijn alles behalve standaard. consumenten kunnen een aantal dingen zelf, maar niet alles. Als een consument bijvoorbeeld zelf een hypotheek indient bij de bank, gaat dit vaak niet goed. Hierdoor blijven financieel adviseurs onmisbaar. Bovendien komen er steeds meer regels in het financiële landschap. Dit leidt tot verkleining van de mogelijkheden van online aanvragen. Dit komt niet ten goede komt van geautomatiseerd financieel advies.”

Lees meer succesverhalen

Gewoon, goed, geregeld bij Van Eijk & Partners

Gewoon, goed, geregeld bij Van Eijk & Partners

We interviewen Theo van Eijk, directeur bij Van Eijk & Partners. Van Eijk & Partners is een financieel adviesbureau en RegioBank-kantoor in Waddinxveen. Onder het motto ‘Gewoon, goed, geregeld’ ontzorgen ze consumenten en MKB-bedrijven met advies over hypotheken, verzekeringen en bankzaken.

Lees meer
4 uur besparen op een hypotheektraject bij Have & Goed

4 uur besparen op een hypotheektraject bij Have & Goed

We praten bij met Leon Wagemaker, financieel adviseur bij Have & Goed. Have & Goed is een onafhankelijke tussenpersoon voor alle financiële producten in Leiden en omstreken. Ze zijn dan ook een financieel adviesbureau in de ruimste zin van het woord. Naast...

Lees meer