KOK Advies

We interviewen Marco Kok. Samen met zijn vrouw Léoni is hij eigenaar van KOK Advies, een financieel advieskantoor in Amstelveen. Marco Kok en zijn collega’s bieden hun klanten financiële rust. Dit doen zij door verzekeringen, hypotheken, pensioenen en financiële planningen te verzorgen voor particulieren en het MKB.

De 16 teamleden van KOK Advies hebben een belangrijke eigenschap gemeen: de klant staat op één. Met deze aanpak won het kantoor in 2018 de publieksprijs voor ‘Amstelveense ondernemer van het jaar’ en werden zij in 2020 winnaar van de VVP Advies awards in Noord-Holland.

Even voorstellen

Marco studeerde bedrijfseconomie op de HES in Amsterdam. Na zijn studie ging hij aan de slag bij HP, waar hij zijn vaardigheden met rekenbladprogramma’s zoals Lotus 1-2-3 en Excel ontwikkelde. Hiermee legde hij de basis voor een combinatie van ICT en bedrijfseconomie. Uit deze passies is een aantal jaar geleden FinRust ontstaan.

Destijds was Marco al geïnteresseerd in cijfers en klanten. Zijn vader runde in zijn eentje een assurantiekantoor. Hierdoor werd ook de interesse voor financieel advies gewekt. Om hier ervaring in op te doen, heeft hij vervolgens 3 jaar bij een verzekeraar gewerkt. Hier behaalde hij zijn vakdiploma’s.

“Met de software van Faster Forward leggen we de klantreis vast vanaf het eerste contactmoment”

Marco Kok

Eigenaar, KOK Advies

Van assurantiekantoor naar allround advieskantoor 

In mei 1996 besloot hij om bij zijn vader aan de slag te gaan. Samen kochten ze een klantenportefeuille. Marco wou het kantoor namelijk verder laten groeien. En dat gebeurde ook. Ieder jaar groeide het kantoor met circa 1 fulltime medewerker. Daarnaast werden de diensten uitgebreid. Waar ze in 1996 alleen adviseerden over particuliere verzekeringen, is dat ondertussen het volledige financiële plaatje geworden. Hiermee zijn ze een allround financieel advieskantoor: 1 loket voor alle vragen over financieel advies.

In 2013 heeft KOK Advies zijn dienstverlening nog verder gespecificeerd. Vanaf dat moment ligt de focus niet meer op advies over producten, maar op financiële coaching. De adviseurs zetten klantadvies centraal, zonder naar producten te kijken. Zo werken ze ook met serviceabonnementen om de financiële situatie van de klant regelmatig te controleren. Met deze gedachte is ook de missie van KOK Advies ontstaan: leef je leven met financiële rust.

team KOK Advies

Het team van KOK Advies met de VVP Advies Award voor de provincie Noord-Holland

Pand KOK Advies

Volledige ontzorging

Het advieskantoor richt zich op mensen die volledig ontzorgt willen worden. Dit kunnen particulieren of bedrijven zijn. Uniek in de markt is dat KOK Advies een 100% klanttevredenheidsgarantie biedt. Als een klant ontevreden is over hun dienstverlening, mag de klant zelf bepalen wat hij wil betalen voor de geleverde dienst. Hiermee laten Marco en zijn collega’s zien dat het écht hun doel is om te klant tevreden te maken.

Visie

Leef je leven, met financiële rust

Bedrijfsgrootte

16 medewerkers

Klant

Gebruiker van de software
sinds 2019

Op zoek naar een nieuw systeem

In 2019 ging KOK Advies op zoek naar een nieuw softwaresysteem die centraal moest staan binnen de organisatie. Met een efficiënt systeem als ondersteuning wilden ze het advieskantoor verder doorontwikkelen. Ze zochten specifiek een SaaS (Software-as-a-service) oplossing die online werkte. Daarnaast waren uitgebreide API’s belangrijk om andere softwaretools eraan te koppelen. Ook was de integratie van werkprocessen (workflows) belangrijk. De workflows van het nieuwe systeem moest KOK Advies vooral helpen bij adviseren, en niet zozeer het sluiten van producten.

Marco: “We hebben meerdere softwarepakketten voor financieel advieskantoren vergeleken. Toen alle plus- en minpunten op een rij werden gezet, bleek Faster Forward het meest geschikt. Daarnaast spraken we met kantoren die al met de software werkten. Dit bevestigde onze vergelijking, waardoor we definitief voor deze oplossing kozen.

KOK Advies kantoor

De software van Faster Forward registreert vanaf eerste contact

De software helpt het kantoor met het geven van advies. Adviesprocessen zijn bijvoorbeeld nauwkeurig verwerkt in de workflows. Daarnaast maken ze ook veel gebruik van serviceabonnementen om actief klantbeheer uit te voeren.

Met dit systeem kunnen we de klantreis vanaf het eerste contact vastleggen. Bij het merendeel van de systemen begint de administratie pas wanneer er een product is gesloten. Dan mis je dus het voortraject, en dat willen we juist óók vastleggen.

Daarnaast is Marco erg te spreken over de data-ontsluiting via de API’s van de software.

Deze software is het hart en die verbinden we eenvoudig met andere softwaretools. Zonder dat we daar een jaar aan moeten bouwen. Hiermee kunnen we eenvoudig gegevens van A naar B sturen. Dat bespaart tijd omdat er veel minder handmatig werk is. We hebben Digitaal op Maat bijvoorbeeld al gekoppeld. Hiermee bieden we de klant een slim formulier waar hij zijn gegevens invult. Dit formulier vullen we vooraf in met gegevens uit het systeem en vice versa.

Praktijkvoorbeeld

jaarlijkse check

KOK Advies doet een jaarlijkse check bij al hun klanten. Op een vooraf ingesteld moment ontvangen al hun klanten een e-mail met een link naar een digitaal formulier. Dit formulier is reeds ingevuld met gegevens die in de software bekend zijn, zoals een adres- en persoonsgegevens.

De klant vult vervolgens de ontbrekende gegevens zelf in of past de huidige gegevens aan. In het systeem krijgt een medewerker van KOK Advies automatisch een taak te zien zodra het formulier ingevuld is. Zo analyseert de adviseur of de gezins- of werksituatie is aangepast en wat de impact is op de financiële situatie.

Kantoor KOK Advies

Een adviesgesprek bij KOK Advies

Klantsituatie beheren met de software van Faster Forward

Inmiddels werken de medewerkers van KOK Advies een jaar met de software. In het begin was het nieuwe systeem nog even wennen, maar inmiddels zijn ze er aan gewend geraakt. Ze gebruiken de software het meest voor het beheren van de klantsituatie. Onderdelen hiervan zijn aanpassingen aan (en nieuwe) verzekeringen en serviceabonnementen. Daarnaast is circa 30% hypotheken.

Voordelen t.o.v. voorgaande werkwijze

Voor Marco heeft het werken met de software van Faster Forward 3 duidelijke voordelen:

 

  1. Tijd besparen dankzij automatische processen (worfklows)
  2. Meer structuur: iedereen werkt op dezelfde manier
  3. Efficiënt jaarlijks klantbeheer en belastingaangiftes dankzij automatische herinneringen
Elements

Ondernemen

Marco is erg ondernemend aangelegd. Naast het leiden van KOK Advies, leidt hij het softwarebedrijf FinRust. FinRust ontwikkelt planningssoftware voor financieel adviseurs en financieel planners. De software werd in 2020 door adviseurs zelfs verkozen tot beste Financiële Planningssoftware (bureau DFO).

Het is voor Marco geen speciaal doel om te groeien met zijn ondernemingen. Het boeit hem vooral om met verschillende facetten bezig te zijn. Hij bepaalt zelf zijn pad en kan in zijn ondernemingen zijn creativiteit kwijt.

Marco: “Mijn doel bij KOK Advies is om mijzelf ‘misbaar’ te maken. Als er op ieder onderdeel continuïteit is, is het kantoor niet van mij afhankelijk. Dat hebben we nu voor een groot gedeelte bereikt.

FinRust

Om financiële rust te creëren voor hun klanten, is de planningssoftware FinRust ontstaan. Marco is zelf al jaren financieel planner en wou eenvoudig een financieel overzicht kunnen maken voor zijn klanten.

Het programma begon ooit in Excel. Marco bouwde de fiscale regels en rekenmodules en zijn schoonzus zette deze om in mooie grafieken.

Marco: “Slechts 4% van de Nederlanders heeft ooit een financieel plan gemaakt. De overige 96% willen we ook financieel inzicht geven. Omdat destijds de financieel planningspakketten tijdrovend waren en onduidelijke rapporten als resultaat hadden, zijn we zelf begonnen. Hieruit is uiteindelijk FinRust ontstaan.

Ondertussen gebruikt KOK Advies het programma om voor iedere klant een basisrapport met financieel inzicht te geven. Daarnaast is er de optie voor een uitgebreid plan. Hierbij wordt ook gekeken naar o.a. wensen, uitgaven, vermogen, doelkapitaal en de producten die daarbij passen.

Naast KOK Advies gebruiken ook andere advieskantoren FinRust. Het programma heeft circa 650 gebruikers en het aantal aangesloten advieskantoren neemt maandelijks toe. En uiteraard is er een koppeling tussen Faster Forward en FinRust.

Financiële foto in FinRust