Automatisering is belangrijk, maar mensenlijk contact is de toekomst
In de toekomst beschikken klanten over een ‘black box’ via welke adviseurs en klant – uiteraard na toestemming van consument – zullen communiceren.
Eenvoudig gegevens aanleveren
Afgezien van de menselijke factor die een grote rol speelt bij de HZ Adviesgroep, vindt de HZ Adviesgroep automatisering ook heel belangrijk. Seegers gaat daar ver in. ‘Het programma ‘Elements’ van Faster Forward voorziet in een mijn-omgeving, waarin consumenten hun gegevens uploaden en raadplegen. Voorafgaand aan een gesprek met onze adviseurs kan de klant heel gemakkelijk zijn gegevens aanleveren. Dat zien we steeds vaker gebeuren. Een enorme vooruitgang ten opzichte van de informatie via Word-documenten, waar klanten veel moeite mee hadden. Vaak kregen we die niet eens’.
HZ Adviesgroep in het kort
Visie
Onafhankelijk hypotheek- en verzekeringsadvies met een gevoel van zekerheid
4 vestigingen
Maastricht, Maarssen,
Rotterdam en Amersfoort
Klant
Gebruiker van Elements
sinds 2017
Dromen
Danny Seegers meent dat de automatisering in het vak steeds verder zal voortschrijden. ‘We staan aan de vooravond van nog geavanceerdere datatechnieken. In de toekomst beschikken klanten over een ‘black box’ via welke adviseurs en klant – uiteraard na toestemming van klant – zullen communiceren. Het nut daarvan is groot. Alle automatisering staat ten dienste van de klant, voor wie we nóg betere adviseurs kunnen worden en aan wie we veel tijd kunnen besteden. Onze corebusiness is immers een klant zodanig adviseren dat financiële risico’s worden weggenomen en zij op die manier de toekomst kunnen realiseren waar ze van dromen. Een mooier vak bestaat er niet’.
Vaste structuur
Bij het toekomstdenken van de HZ Adviesgroep speelt de software van Faster Forward een belangrijke rol, aldus Seegers. ‘Met het Elements-platform ontstaat er een homogeen beeld van de klant, waar vroeger een zekere versnippering optrad. In het verleden moesten we alle gegevens aaneen rijgen, die we ontleenden aan Excel, Word, Google Applicaties en Dropbox. Dat is niet efficiënt, maar vroeger was dat niet anders. Elements verschaft een compleet digitaal beeld van de klant. Met Elements beschikken we over één systeem met een vaste structuur waarin we samenwerken. Uiteindelijk leidt dat tot meer tijd voor advisering. Dat is wat je uiteindelijk wilt als adviseur’. Alle positieve ontwikkelingen ten spijt ziet de adviseur wel wat onduidelijkheden op zijn weg, die voornamelijk door de wet AVG worden veroorzaakt. ‘We werken graag met het Burger Service Nummer (BSN) van de klant, maar mogen die niet bewaren. Dat is verwarrend. Daarom hoop ik dat er snel meer duidelijkheid komt voor ons als financiële adviseurs’. Er is nog een punt dat Seegers hekelt en dat is de beperktheid van de wet. ‘Op het kinderdagverblijf mag er geen verjaardagskalender van kinderen meer hangen. Dat gaat wat te ver’.
Wat Danny niet ver genoeg kan gaan is de waardering voor Faster Forward. ‘Er werken fijne mensen met wie wij regelmatig een uitstekend contact hebben’.