Drie generaties advies bij Budding

We interviewen Bart Budding, mede-eigenaar van Assurantiekantoor Budding B.V in Echteld. Sinds 1961 kunnen klanten hier terecht voor onafhankelijk advies in assurantiën en hypotheken. Daarnaast is het kantoor ook zelfstandig adviseur van Regiobank en actief in de makelaardij.

Van boer tot adviseur

Bart is de derde generatie die aan het roer staat bij Budding. In 1961 is het bedrijf opgericht door zijn opa. Destijds werkte zijn opa op de boerderij van de familie waar eigenlijk niet voldoende werd verdiend om te kunnen leven.

Zijn opa is toen gestart met het afsluiten van verzekeringspolissen in de regio van Tiel. Eenmaal toen in 1963 iedere bromfiets een bromfietsplaatje moest krijgen, zag hij hier direct een kans om zijn bedrijf te laten groeien. Hij ging langs de deuren om het plaatje bij zijn klanten achter op de brommer te schroeven. Hier verdiende hij dan wat guldens mee.

Tijd voor de nieuwe generaties

Daarna is het bedrijf doorgegroeid in verzekeringen. Het kantoor is toen begonnen als NMS bank, de huidige voorloper van de RegioBank. Vervolgens zijn de eerste stappen in de makelaardij gezet. In Tiel waren toen een aantal makelaars die zich volledig focuste op dure woningen. Er lagen genoeg kansen in het lagere segment. Hierdoor richtte opa zich vanaf de jaren zeventig op de makelaardij, waarbij hij in 1972 zijn NWM diploma behaalde.

In de jaren tachtig kwam ook Bart zijn vader Bert in dienst bij het kantoor. In 2000 nam hij uiteindelijk samen met zijn zwager het bedrijf over waarna het is gegroeid tot het kantoor van vandaag.

“Bij Faster Forward werken ze vooruit. De doorontwikkeling van hun software staat nooit stil, terwijl dat bij onze vorige aanbieder wel zo was.”

Bart Budding

Mede-eigenaar, Assurantiekantoor Budding B.V

pand Budding

Het pand van Budding in Echteld

Een andere weg als adviseur

Zelf wilde Bart altijd op jonge leeftijd bij de politie werken. Na zijn middelbare school heeft Bart de opleiding administratief juridisch medewerker gevolgd in Den Bosch. Hij liep toen stage op het hoofdbureau van de veiligheidsregio Gelderland-zuid in Nijmegen. Hier leerde hij het juridische vak op het gebied van beleids- en personeelszaken. Na zijn opleiding heeft hij gesolliciteerd bij de politie.

Helaas werd de vacature tijdens het selectieproces ingetrokken vanwege de toen ontstaande crisis. Binnen het gezin houden ze er niet van om stil thuis te zitten en Bart wilde nog steeds werken bij de politie. Als het niet nu kon dan maar over een jaar of drie. Met deze visie is Bart begonnen aan de opleiding biologisch- en medisch laboratoriummedewerker. Want daar kon je in het tweede jaar de keuze maken richting forensisch onderzoeker. Toch merkte Bart het eerste jaar al op dat de opleiding niet bij hem paste en besloot uiteindelijk met de opleiding te stoppen.

Eerste stappen in de financiële dienstverlening

In het kantoor van zijn vader kwam er door verschuivingen van het personeel een plek vrij op de schadeafdeling. Bart had toen nog geen WFT-diploma’s. Toch is hij toen twee dagen bij zijn vader gaan werken en twee dagen stage gaan lopen bij een collega kantoor. Hier heeft hij in een half jaar veel geleerd en zijn diploma’s voor basis, particulier en zakelijk behaald.

Bart: “Het is belangrijk om de financiële dienstverlening leuk te vinden. Je ouders kunnen er wel in zitten, maar dat wilt niet zeggen dat je het zelf ook leuk vindt. Ik vond het leuk!”

Na een half jaar opleiden en stage lopen was Bart klaar om in plaats van twee werkdagen vijf dagen te gaan werken. Vandaar dat hij in juli 2011 fulltime aan de slag is gegaan bij Budding. Hier heeft hij zich vervolgens zeven jaar gericht op de schadeafwikkeling en het ondersteunen van collega’s.

Zijn vader dacht toen al vooruit op de zaken en wilde het kantoor voorbereiden op zijn toekomstige pensioen. Bart kreeg de vraag of hij het bedrijf in de toekomst wilde overnemen. Hier zijn in 2018 de voorbereidingen voor getroffen. In 2020 is Bart mede-eigenaar geworden van het kantoor. Momenteel runt hij het kantoor nog samen met zijn vader, maar deze verwacht het einde van 2022, begin 2023 met pensioen te gaan.

Een multi-inzetbaar team

Anno 2022 heeft het kantoor 12 medewerkers met ieder zijn eigen specialisme. Zo is er een team voor verzekeringen, hypotheken, makelaardij en de RegioBank. Iedere afdeling heeft haar eigen adviseurs met ondersteunend personeel. Ook voor het PostNL-punt is er personeel aanwezig.

Bart: “We vinden dat iedere medewerker ook kennis moet hebben van andere afdelingen. Want ook bij een klein kantoor moet je multi-inzetbaar zijn.”

Vandaar dat sommige collega’s binnen het kantoor een combinatiefunctie vervullen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld mensen doorschuiven wanneer een collega afwezig is. Op papier is Bart eigenaar, maar in de praktijk is hij ook verzekeringsadviseur voor zowel de particuliere als zakelijke markt. Daarnaast is hij ook betrokken bij de schadeafwikkeling.

team van Budding

Het team van advieskantoor Budding

Meebewegen met de klant

Budding houdt nauwkeurig rekening met hun doelgroep. Waar veel klanten tegenwoordig digitaal veel zelf regelen, hebben andere klanten daar moeite mee.

In het gebied waar Budding actief is, zijn veel mensen nog van de ‘oude stempel’. Zo heeft het kantoor nog een kasfunctie waar mensen geld brengen en ophalen. Ook is het kantoor een PostNL punt waar omwonende post ophalen en versturen.

Bart: “In de stad gebruikt iedereen de pinpas, hier is dat anders. We hebben bijvoorbeeld ook klanten die de nota per post ontvangen. Klanten worden blij van die mogelijkheid. Je moet blijven kijken naar je klantenportefeuille, want door hen ben je immers groot geworden.”

Daarnaast gaan er vaak ook medewerkers van Budding langs bij water, inbraak of brandschade. Natuurlijk wordt er onderscheid gemaakt in het type schade. Zo komen ze bijvoorbeeld niet langs wanneer er een tablet is gevallen of bij een sterretje in de ruit.

“We zijn een flexibel kantoor: onze expertises bewegen mee. Zo kijken we bij de klant wat de schade is, om op die manier de klant te kunnen ontzorgen. Juist op deze manier zijn wij van mening dat je de klant de service kan bieden die de klant verwacht.”

De klant kiest niet voor Budding vanwege de maandelijkse premies, maar om écht te worden ontzorgd. Dus voor een het maken van een foto van de schade, het invullen van een schadeformulier en het regelen van het schadeherstel. Zo hoeft de klant zelf niks meer te regelen.

Lokale betrokkenheid

Naast ontzorgen is het kantoor ook betrokken bij de omgeving. Zo heeft Budding vorig jaar meerdere workshops gehouden. Vanuit de Regiobank komt er een adviseur op kantoor langs die uitleg geeft aan groepjes van vier personen over verschillende onderwerpen. Met het thema ‘Veilig internetbankieren’ hielpen ze vorige jaar de oudere doelgroep die moeite heeft met digitalisering.

Het begin was spannend omdat het kantoor niet wist of er wel mensen op af zouden komen. Uiteindelijk zaten alle tijdsvakken gevuld en waren de deelnemers tevreden over de workshops. In de toekomst willen ze daarom meer workshops geven om de oudere generatie te helpen met online bankzaken en overige interessante onderwerpen.

workshop Budding

Workshop veilig internetbankieren

Veranderingen met oog op de toekomst

De afgelopen jaren zijn er de nodige plannen gemaakt om het kantoor, zoals Bert zou zeggen, “Hufterproof” te maken. Zo wil hij met een goed gevoel het kantoor in de toekomst kan verlaten.

Hierdoor heeft het kantoor in 2018 een grote verbouwing ondergaan en zijn ze daarna verder gegaan met het automatiseren en veranderingen van verschillende processen. Daarbij is na het vertrek van oudere medewerkers het kantoor verjongd met jongere werknemers.

Ook is toen de keuze gemaakt om een ander automatiseringssysteem te zoeken. Het huidige systeem voldeed niet meer aan de wensen. Ook duurde het lang voordat nieuwe ontwikkelingen beschikbaar waren.

Zo was het bijvoorbeeld tijdens de pandemie niet eenvoudig om vanuit huis te werken. De servers stonden namelijk op kantoor. Via een VPN-verbinding met verschillende handelingen was het met veel moeite mogelijk om thuis te werken. Mede hierdoor is de keuze gemaakt om op kantoor te blijven werken. Adviseurs werkten in aparte spreekruimtes om afstand te creëren.

kantoor Budding

Er blijft meer tijd over voor de klant met de software van Faster Forward

De overstap naar faster forwards

Budding is een zelf incasserend tussenpersoon. Dit houdt in dat er veel eisen worden gesteld aan een softwaresysteem. Na verschillende gesprekken met software aanbieders is de keuze uiteindelijk gevallen op Faster Forward.

Bart: “We zijn blij met de keuze om naar de software van Faster Forward over te gaan. Onze vorige aanbieder stond stil en bij Faster Forward werken ze vooruit. De software is altijd in doorontwikkeling.”

Voordelen van faster Forward

Bart is te spreken over de managementinformatie binnen de software. Voorheen moesten ze eerst lijsten exporteren en converteren naar Excel. Deze waren ook niet direct goed leesbaar, waardoor er nog veel handwerk nodig was. Dat kost tijd. Met deze software hebben ze realtime inzicht in duidelijke grafieken die hun cijfers visualiseren.

Ook ziet Bart een verbetering met de boekhouding ten opzichte van het vorige softwaresysteem. Deze bestond enkel uit de basis en was klein. De boekhouding werd daarom ook nog op papier bijgehouden. Nu wordt alles online en in het groot bijhouden in de software van Faster Forward.

Bart: “Het is fijn dat we dit nu digitaal kunnen doen. Waar we vorig jaar nog in een overgangsjaar zaten, wordt er dit jaar niks meer op papier verwerkt.”

Er hoeven nu geen facturen meer te worden uitgeprint om deze vervolgens in mappen te bewaren en te verwerken in de software. Alle gegevens staan nu centraal in één systeem.

Alles in één systeem

Complete boekhouding

Managementinformatie

Automatische workflows

Diverse koppelingen

}

Tijdbesparing

Inzicht in resultaat

Budding is niet management gestuurd en kijkt dus niet naar het aantal afspraken per adviseur of het behalen van targets. Dat is ook niet de visie van het kantoor. Wel analyseren ze waarom er minder afspraken zijn. Zo betrekken ze medewerkers bij het verbeteren hiervan. Bovendien delen ze eenvoudig de goede resultaten met de rest van het kantoor. Bart: “We zijn een redelijk open en platte organisatie waar we mensen laten meegenieten van het succes wat we gezamenlijk behalen. Zo vinden we het fijn om tijdens overleggen direct te laten zien hoe het kantoor ervoor staat en met welke percentages we zijn gegroeid.”

Het verlichten van de werkzaamheden

Ook de verschillende workflows en koppelingen binnen de software voegen veel waarde toe voor het kantoor. Zo maken ze veel gebruik van de koppeling met de Nationale Hypotheekbond en Adviesbox.

Bart: “Het voordeel is dat we informatie maar één keer hoeven in te voeren en alles komt terug in één systeem.”

Faster Forward bespaart het kantoor tijd, dat is duidelijk. Wanneer Bert met pensioen gaat, hoeft er dan ook geen vervanger te worden gezocht.

advies Budding

Persoonlijke schadeafhandeling bij Budding

De periode als nieuwe gebruiker

Over het aanleren van de software is Bart ook tevreden. Destijds heeft het kantoor twee trainingsdagen gekregen door een consultant van Faster Forward. Hier leerde ze de basis van de software. Daarna hebben ze nog enkele weken contact gehouden mochten er vragen zijn.

Bart: “Het aanleren van de software ging snel. Natuurlijk waren sommige zaken even wennen zoals het opslaan voordat je een pagina weg klikt.”

Ook vond Bart het fijn dat de consultant nog terugkwam om bepaalde zaken uit te leggen. Zo konden ze samen sparren over de software en als klant input geven voor de doorontwikkelingen van de software van Faster Forward.

Blik op de toekomst

Transparantie van provisies in de toekomst
Bart verwacht dat de transparantie van provisies in de toekomst gaat veranderen. Welke kant gaat dit op en hoe ver gaat het open? Het is een punt waar ze weinig tegen kunnen doen en in mee moeten gaan. Alleen is het de vraag hoe ver ze hierin mee moeten gaan en wat je als kantoor moet laten zien.

Bart: “Er blijven altijd twee kanten: klanten die wel of niet tevreden zijn. Sommige klanten denken dat ze te veel betalen, wat soms ook het geval is, anderen vragen zich af hoe een adviseur voor een bepaald bedrag kan werken. De tijd zal leren hoe we dit ervaren en hoe we hiermee om moeten gaan.”

Ambities als kantoor
Als we Bart vragen naar de toekomst van het kantoor, geeft hij aan dat hij nog verder wil groeien. De werkmethode van de software helpt hen daarmee.

Bart: “Ik denk dat de werkmethodes van de software van Faster Forward ons daar echt mee helpen. We kunnen nu de software openen bij de klant en direct een gespreksverslag maken. Ook kunnen we direct wijzigingen doorvoeren en berekeningen maken. Dit was voorheen niet mogelijk.”

De overname van tussenpersonen
Tot slot valt Bart op dat de regio aan het veranderen is. Er worden namelijk steeds meer tussenpersonen opgekocht. Dit brengt voor Budding kansen met zich mee. Zo geeft Bart aan dat de klanten vanzelf komen zolang ze hun advies persoonlijk houden en hun werk goed uitvoeren. Budding heeft het afgelopen jaar dan ook weinig acties moeten ondernemen.

De positieve ervaringen ziet Bart ook terug aan de 9,9 die het kantoor heeft gekregen uit 214 beoordelingen op Advieskeuze.nl.

Bart: “Gewoon altijd de telefoon opnemen, terugbellen en doen wat er is afgesproken. De meeste klanten komen dan binnen via mond-tot-mond reclame. Vaak via familieleden of buren met goede ervaringen.”

Benieuwd naar de mogelijkheden van de software van Faster Forward voor uw kantoor?

verkocht Budding

Bij Budding werken ze aan de toekomst

Marco Kok

Met de software van Faster Forward kunnen we de klantreis vanaf het eerste contact vastleggen. Bij het merendeel van de systemen begint de administratie pas wanneer er een product is gesloten. Dan mis je dus het voortraject, en dat willen we juist óók vastleggen.

Marco Kok
KOK Advies

Marco Spijker

“De software van Faster Forward is het eerste wat we opstarten in de ochtend, het laatste wat we ’s avonds afsluiten. We hebben alleen een internetverbinding heb je nodig om overal in te loggen. Zo hebben we direct alle gegevens bij de hand en blijven we efficiënt samenwerken met collega’s.

Marco Spijker
De Bruijn Adviesgroep

Ruud Meijer

“Mede dankzij Faster Forward zijn we efficiënter gaan werken waardoor we minder tijd kwijt zijn aan administratie en meer tijd over hebben voor onze klanten.”

Ruud Meijer
Hans Meijer Advies

Jorrit aan het Rot

“De software van Faster Forward gaat continu mee met nieuwe ontwikkelingen, waardoor ook wij vooruit blijven gaan.”

Jorrit aan het Rot
Vlot advies