We praten bij met Leon Wagemaker, financieel adviseur bij Have & Goed. Have & Goed is een onafhankelijke tussenpersoon voor alle financiële producten in Leiden en omstreken. Ze zijn dan ook een financieel adviesbureau in de ruimste zin van het woord. Naast hypotheek- en verzekeringsadvies ontzorgen ze klanten met advies over hun financiële planning en pensioen.

Van Ypenburg naar Leiderdorp

Leon Wagemaker is zelf financieel adviseur sinds 1999. Toen nog in loondienst bij een andere organisatie, sinds 2008 is hij zelfstandig bij Have en Goed. Zelf richt hij zich voornamelijk op hypotheken, maar helpt hij klanten ook met andere financiële wensen. Ook de andere 5 werknemers hebben ieder een eigen expertise.

In 2012 verhuisde het bedrijf van Ypenburg naar Leiderdorp. Op dat moment werd ook de huidige softwareprogramma’s herzien en vervangen. Zo  startten ze met Elements Financieel van Faster Forward en Adviesbox van Intersoftware.

Alle communicatie in de cloud

Na het zien van een online seminar was de eerste interesse voor Elements gewekt. Bovendien sprak de moderne look-and-feel van Elements Leon erg aan.

Leon: “Het feit dat alle communicatie automatisch gekoppeld wordt aan het dossier is voor ons echt een pré. Alle e-mails die die de klant stuurt, worden onder het dossier opgeslagen. Bovendien zijn onze bestaande e-mailboxen geïntegreerd in Elements. Zo kunnen we alle e-mails altijd snel terug vinden. Daarnaast draait Elements volledig in de cloud, waardoor we zelf geen servers meer moeten onderhouden. En het ziet er gewoon goed uit!”

Of het switchen van CRM oplossing het gewenste resultaat oplevert, is natuurlijk altijd even afwachten. Gelukkig ziet het team van Have & Goed na 7 jaar nog steeds de voordelen.

Leon: “Het grootste voordeel zijn de dossiers op klantniveau in plaats van op productniveau. Hierdoor hebben we écht inzicht in de volledige klantsituatie. Een ander voordeel is dat alle documenten die bij een verzekering horen, ook gekoppeld zijn aan dat verzekeringsproduct. Hiermee zien we heel overzichtelijk welke documenten er al onder de verzekering hangen.”

Met Elements en Adviesbox besparen we zeker 4 uur op een hypotheektraject.

Leon Wagemaker

Financieel Adviseur, Have & Goed

⬅️ 

Foto: Het team van Have & Goed in Leiderdorp.

Visie

Onafhankelijk, deskundig advies en glasheldere communicatie

Locatie

Leiderdorp

Klant

Gebruiker van Elements
sinds 2012

Hypotheek berekenen in Adviesbox

Ook het adviespakket was destijds aan vernieuwing toe. Zo kwam Leon in contact met Intersoftware, de leverancier van Adviesbox. Het adviespakket van Intersoftware sprak Have & Goed vooral aan door de gebruiksvriendelijke rekentools en het eenvoudig te generen hypotheekadviesrapport.

Leon: “Adviesbox werkt gewoon heel makkelijk. We sturen vanuit Elements de klantgegevens naar Adviesbox. Vervolgens vergelijken we  de hypotheek tussen de aanbieders, zodat we er zeker van zijn dat we het beste hebben voor onze klant. Hierna presenteren we ons voorstel en wanneer alles doorgaat maken wij het adviesrapport  uit  Adviesbox. De hypotheekaanvraag wordt daarna geëxporteerd naar Elements, waar we vervolgens de aanvraag via HDN versturen. Vroeger namen we deze gegevens steeds handmatig over. Dat hoeft gelukkig niet meer. Zo besparen we tijd en kunnen we ons richten op het adviseren van de klant.”

Upgrade van werkprocessen

Circa 3 jaar geleden vond Leon en zijn team het tijd voor een update van Elements. De huidige processen zijn destijds ‘gepimpt’, waardoor de workflows beter aansluiten hun dienstverlening.

Leon: “We besparen nu zeker 4 uur op een hypotheektraject van 20 uur. Dit komt vooral door de workflows in Elements, die maken ons werk makkelijker. Het zorgt ervoor dat het proces altijd in de juiste volgorde verloopt en dat we bijvoorbeeld herinnerd worden aan een aflopend rente-aanbod. Daarnaast vereenvoudigt het de documentuitwisseling via het klantportaal (mijnDigimap). Klanten uploaden hun documenten in een persoonlijke en beveiligde ‘mijn omgeving’. Dit hoort gewoon bij deze tijd en is veel professioneler dan het heen-en-weer mailen van documenten. Door deze besparing hebben we meer tijd voor het klantcontact.”

Vooruitdenken volgens Leon

Binnen het thema ‘Een kwestie van vooruitdenken’ vragen we Leon naar zijn ideeën over de toekomst van financieel advies.

Leon: “Ik zie de toekomst van financieel advies zeer positief in, maar wel in een totaal andere vorm. Het verschuiven van documenten wordt verleden tijd en bemiddeling heeft uiteindelijk geen toegevoegde waarde meer. In de toekomst stuurt de bank een portaal naar de consument waar de data-uitwisseling plaatsvindt. Die gegevens hoeft de adviseur dan niet meer door te zetten.

Leon geeft aan dat het voor een starter tegenwoordig niet lastig is om te kiezen tussen lineair of annuïtair.

“Dat kan een consument over een paar jaar prima zelf. Pas bij een volgende woning of het krijgen van kinderen wordt het lastiger. Dan komt de financieel adviseur om de hoek kijken.

Het werk van een intermediair wordt veel meer een ‘financiële coach’ dan iemand die producten regelt. Ik ben nu al erg blij wanneer een startende consument zich goed heeft ingelezen en de hypotheek zelf wil regelen. Zo kunnen we gelijk sparren over relevante onderwerpen. De mensen die ons vinden hebben al over hun financiële plaatje nagedacht, wat ons werk ook weer een stuk leuker maakt.”

Lees meer succesverhalen