Zo adviseer je de digitale millennial

De kenmerken van Generatie Y

Verschillende generaties hebben ook verschillende kenmerken. Iedere leeftijdsgroep, ook de millennial, heeft bepaalde expertises en karakteristieken. Hierdoor heb je er als hypotheekadviseur dus baat bij om leeftijdsgroepen op verschillende manieren te adviseren.

Maar hoe kun je nou het beste communiceren met deze verschillende generaties? En welke tools hebben jij én jouw klanten daarbij nodig? Om je daarbij te helpen, geven we in de blog informatie over millennials. Zo kun je je communicatie voor deze groep verder finetunen om een relatie voor de korte én lange termijn op te bouwen. Met meer omzet als bijkomend voordeel.

Millennials

Positief, ondernemend en flexibel

De millennials – ofwel generatie Y – zijn opgegroeid toen het internet op gang kwam. Ze zijn geboren tussen 1980 en 1995 en zijn in 2021 dus tussen de 26 en 41 jaar oud. Ondanks een onzekere toekomst zijn ze erg positief, ondernemend en flexibel. Én met nu al 35% van de mondiale beroepsbevolking, zijn ze binnenkort ook de grootste generatie qua omvang.

Als adviseur is het belangrijk om goed te communiceren met de klant. Actuele informatie en digitalisering spelen hierbij een grote rol. Je wilt natuurlijk met de tijd meegaan. Waar generatie X als communicatiemiddel e-mail en sms gebruikte, heeft generatie Y whatsapp en social media. Veel kantoren maken gelukkig al gebruik van deze kanalen. Maar welke informatie sluit aan op de behoefte van generatie Y?

Om dit te verduidelijken, lichten we drie kenmerken uit van millennials en vertellen hoe je hier als financieel adviseur op inspeelt. Zo speel je in op de behoeften van deze generatie, zorg je dat ze klant worden én klant blijven.

Wat zijn de licentiekosten

1. Duurzaam

duurzaam

Millennials zijn zich bewust van het milieu. Producten die ze kopen zijn ‘biologisch afbreekbaar’ en ‘gerecycled’. Daarnaast zoeken ze duurzame producten en willen ze hun kleding repareren zodat deze langer meegaat. Ze voelen zich dan ook verbonden met bedrijven die het milieu en duurzaamheid hebben verankerd in hun bedrijfsdoelen.

Neem verduurzaming van woning mee in het hypotheekgesprek
Bespreek de mogelijkheden van zonnepanelen, HR++ glas, dakisolatie en gasloos wonen. Door beter te isoleren en slimmer te verwarmen wordt hun huis milieuvriendelijker. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het Duurzaamheidsprofiel in Elements.

Bespreek duurzame hypotheken
Adviseer hypotheken van banken die investeren in duurzaamheid en het verbeteren van de wereld. Denk hierbij aan Triodos en ASN Bank.

Blijf communiceren
Communiceer regelmatig over de mogelijkheden van verduurzaming. Niet alleen over wonen, maar ook over vakantie, verzekeringen, pensioen en elektrische auto’s. Gebruik hierbij ‘groene’ woorden en afbeeldingen die de boodschap versterken.

2. Digitaal

social

Millennials zijn opgegroeid met online shopping en social media. Ze zijn altijd online en regelen veel zaken digitaal. Ze verwachten dan ook een soepele klantervaring van ieder bedrijf. Is die niet aanwezig of valt het tegen? Dan haken ze snel af. Daarnaast zijn ze erg zelfredzaam en ondernemend, waardoor ze alles zelf willen uitzoeken. Als financieel adviseur is het dus van belang dat je digitaal bent en de online zoektocht faciliteert.

Zorg dat de millennial zich kan oriënteren op jouw website
Laat ze hun maximale hypotheek berekenen en rentepercentages vergelijken. Willen ze meer informatie? Dan plannen ze op jou website ook gelijk een persoonlijke afspraak met je in. Uit het World Insurance Report (2021) blijkt namelijk dat millennials een grote adviesbehoefte hebben, doordat ze weinig ervaring hebben met financiële producten.

Digitaliseer de hypotheekaanvraag
Gebruik een online klantportaal of een consumentenapp (Assurantie Apps) waarmee hij de zijn documenten digitaal aanlevert. Biedt ook Ockto aan, zodat de consument een deel van zijn gegevens met DigiD kan aanleveren.

Let wel op: de millennial is zich heel bewust over de data die je verzamelt en wil graag weten wat er tegenover staat. Leg dus uit wat je verzamelt en bied hem korting of een extra dienst aan als wederdienst.

Maak je formulieren gebruiksvriendelijk
Stuur geen onhandige PDF formulieren, maar gebruik gebruiksvriendelijke, online formulieren. Met de online formulieren van Digital Only kan hij zijn schade melden, verzekeringen opzeggen, inboedelwaarde berekenen en SEPA machtigingen ondertekenen. Zo zorg je voor een digitale en efficiënte klantreis.

3. Individualistisch en vrij

vrij

Mijn eigen leven is het belangrijkst. Dat gevoel hebben veel millennials. Ze willen hun mening geven en inspraak hebben. Daarnaast zijn ze jong, volgen hun hart, zijn ondernemend en zijn expressief. Oftewel: ze voelen zich vrij en willen liever met je samenwerken als je hun ideeën aanhoort en met ze meedenkt.

Communiceer over de financiële mogelijkheden die hun vrijheid geven
Grote kans dat millennials van 35 tot 40 overwaarde hebben op hun woning. Met deze overwaarde kunnen ze verbouwen of verhuizen, waardoor hun droomhuis werkelijkheid wordt. Daarnaast is het wellicht ook mogelijk om de hypotheeklasten te verlagen, zodat ze meer geld overhouden.

Maak je communicatie persoonlijk
Een millennial knapt af op een e-mail met irrelevante informatie en is minder loyaal aan merken. Geef hem persoonlijke aandacht met een relevante boodschap. Gebruik hiervoor PortefeuilleSignalen om deze momenten te signaleren. Bijvoorbeeld wanneer de ORV goedkoper kan, de klant jarig is of de rentevastperiode afloopt.

Geef waardering voor hun input
Laat de millennial meedenken en feedback geven op je bedrijfsvoering. Geef aan dat dit veel voor je betekent en wat je ermee gaat doen. De millennial waardeert het namelijk als je naar hun ideeën luistert en hiermee aan de slag gaat.

Laat ze vrij in hun keuzes
Maak geen keuzes in hun naam en dwing ze geen keuzes op. Laat de millennial altijd zelf kiezen. Waarschijnlijk gaan ze namelijk zelf nog op onderzoek uit om jouw advies te toetsen. Laat ze daarom hun eigen keuzes maken.

Houd de woningwaarde up-to-date
Door de woning te verduurzamen kan de waarde van de woning stijgen. Houd daarom de actuele waarde van hun woning in de gaten. Binnen Elements is het dankzij de koppeling met PortefeuilleSignalen van de Nationale Hypotheekbond mogelijk om de woningwaarde op te halen.

Ontdek alle leeftijdsgroepen

Met deze informatie heb je al een beeld van hoe je met de millennial communiceert. Deze tips bieden geen 100% garantie op succesvolle resultaten. Meten is weten. Probeer dus zelf uit wat goed werkt voor jouw bedrijfsvoering.

Meer weten? Houd onze website in de gaten voor blogs over generatie X (41 tot 56 jaar) en babyboomers (57 tot 75 jaar).

Bronnen

  • ManpowerGroup. (2016). De carrières van millennials: een visie op 2020. Lees hier ».
  • Trendsactive. (2017). Hoe millennials richting geven aan marketing. Lees hier ».
  • Pew Research Center. (2020). Millennials overtake Baby Boomers as America’s largest generation. Lees hier ».
  • Cap Gemini. (2021), World Insurance Report, 2021. Lees hier ».
  • Adfiz. (2021). Advies in cijfers. Lees hier ».
  • Foto’s via Unsplash, Austin Distel

Adviseer klanten met Elements

Met Faster Forward Elements haalt je het beste administratiesysteem voor financieel advieskantoren in huis. Een slim en compleet CRM-systeem dat gebaseerd is op meer dan 15 jaar ervaring in de hypotheek- en verzekeringsbranche.

Meer tijd voor klantcontact

Elements is de motor die dagelijks meer dan 3500 professionals ontzorgt. Niet meer zoeken in onoverzichtelijke Excel-sheets of papieren mappen. Bespaar deze tijd door op de achtergrond onze software het werk te laten doen. Zodat zowel de hypotheekadviseur, verzekeringsadviseur én de binnendienst meer tijd hebben voor persoonlijk klantcontact.

Daarnaast ontvang je tijdig de juiste signalen om de communicatie met de klant op te starten. Zo speel je op het juiste moment in op relevante levensgebeurtenis.

Ontdek de kracht van Elements tijdens een persoonlijke demonstratie.

Voordelen van Elements

Meer

  1. Meer kansen benutten
  2. Meer efficiency
  3. Meer duidelijkheid
  4. Meer overzicht
  5. Meer tijd over

Minder

  1. Minder risico’s
  2. Minder handmatig doorgeven
  3. Minder typen
  4. Minder fouten
  5. Minder administratie