Zo creëer je een volledig en actueel klantbeeld

Breng de volledige klantreis in kaart

Ken je klant

Om je klant door en door te kennen, is het van belang dat je alle klantgegevens en contactmomenten nauwkeurig vastlegt. Zo creëer je namelijk een volledig en actueel klantbeeld. Dit traject, van lead tot aan beheer, noemen we de klantreis. De klantreis, ofwel ‘customer journey’, is een term die vaak rondgaat in marketingblogs, maar die net zo relevant is voor financieel advieskantoren. Het boeien en binden van klanten is ook in onze markt van essentieel belang. Zo zorg je niet alleen dat een nieuwe lead daadwerkelijk klant wordt maar ook dat deze klant langdurig bij je blijft.

Wanneer je de klantreis in detail vastlegt, kun je de klant beter helpen met het realiseren van zijn doelen en dromen. Tijdens de reis wordt de klant een relatie. Je verhoogt dus de klantloyaliteit en verlaagt het klantverloop. Een win-win situatie voor beide partijen.

In deze blog leg ik uit hoe een advieskantoor ervoor zorgt dat alle klantcommunicatie centraal wordt opgeslagen. Zo is iedere medewerker, nu en in de toekomst, in staat om de klant te helpen met bestaande en nieuwe financiële vraagstukken.

André van Nieuwenhuijzen
André van Nieuwenhuijzen

Directeur

Bij de eerste hypotheekaanvraag of autoverzekering van een nieuwe klant heb je veel contact. Je bespreekt zijn of haar wensen, doet onderzoek, adviseert en legt alles vast. In een korte periode verzamel je heel wat gegevens van je klant. Maar hoe leg de hele klantreis vast, zonder dat het veel tijd en moeite kost? En niet alleen bij het eerste financiële product, maar ook de jaren daarna.

De klantreis

Laten we het leven van de fictieve klant Frits Jansen als voorbeeld nemen. Via zijn ouders komt hij voor het eerst met je in contact om een eigen zorgverzekering af te sluiten. Het balletje begint te rollen… Jij helpt hem regelmatig en hij neemt contact met je op voor advies bij belangrijke levensgebeurtenissen.

Zo komt hij na een tijdje met zijn vriendin langs met het volgende financiële vraagstuk: “hoeveel hypotheek kunnen we samen krijgen?”. Je helpt ze met deskundig hypotheekadvies. Het balletje rolt door… maar hoelang blijft deze rollen? En hoe leg je alle gesprekken en adviezen nauwkeurig vast?

IA IX informatiebericht

Waarom is dit zo belangrijk?

Een volledig en eenduidig klantbeeld is essentieel voor advieskantoren van de toekomst. Hiermee bedien je klanten namelijk op een professionele en klantvriendelijke wijze. Alle klantgegevens, wensen, beslissingen en contactmomenten moeten hiervoor wel nauwkeurig worden vastgelegd. Klinkt logisch, maar toch blijft het een uitdaging om dit zo gedetailleerd en efficiënt mogelijk uit te voeren.

Niet alleen voor je eigen organisatie, maar ook voor de wet- en regelgeving is het belangrijk om je klant te kennen. Het ken-uw-klant-principe is namelijk vastgelegd in de Wet Financieel Toezicht (Wft). Ook het Kifid gaf op de HypoVak nog aan dat een ‘goede vastlegging van het adviestraject van groot belang is’.

Tot slot blijkt uit onderzoek van TJIP dat 72% van de consumenten graag regelmatig en met een persoonlijk aanbod wordt benaderd. Persoonlijk advies en relevante tips kan je alleen geven als je de klantdata goed vastlegt en up-to-date houdt.

Wat levert het op?

Wanneer dit alles georganiseerd is, heb je iets krachtigs in handen. Je kan de klant niet alleen nu helpen met de hypotheek, maar ook over 15 jaar wanneer hij gaat verhuizen of een nieuwe verzekering wil afsluiten. Ook wanneer er in de komende jaren minder hypotheekaanvragen zijn, heb jij al een fundament waarop je kan voortborduren. Jouw onderscheidend vermogen is gewaarborgd doordat de klant merkt dat hij wordt gewaardeerd. Bovendien verzeker je jezelf van meer omzet, wat ten goede komt van je bedrijfscontinuïteit.

“Zorg voor een volledig klantbeeld door alle informatiestromen centraal op te slaan”

Bovendien gebruik je deze gegevens om meer inzicht te krijgen. Denk hierbij aan overzichten van je meest rendabele klanten, bestede uren, aflopende hypotheken, nieuwe schademeldingen, klanten die gaan verhuizen en actuele woningwaardes. Zo gebruik je je data optimaal en benut je het potentieel van je portefeuille.

Dit doen we in onze CRM-software Elements door alle essentiële tools te bundelen in één platform. Denk hierbij aan gespreksverslagen, e-mails, taken, uniforme werkprocessen, documenten en klantomgevingen. Handmatige handelingen worden verminderd en de efficiency van advieskantoren wordt verhoogd. Bovendien is dit de ideale oplossing om aan beide kanten van het spectrum, klant en adviseur, het gemak en overzicht en te optimaliseren.

    Tijdlijn

    Hoe doe je dit?

    Laten we beginnen met een aantal praktische tips over het vastleggen van de klantreis.

    Leg de gehele klantreis vast op één plek

    Registreer tijdens het eerste contactmoment wat de huidige situatie van de klant is. Wat zijn de doelen, wensen, dromen en uitdagingen? Waar wil hij heen? Doe dit bijvoorbeeld met uitgebreide gespreksverslagen tijdens de oriëntatie-, inventarisatie- en adviesfase.

    Leg deze gegevens op een toegankelijke locatie, zoals een CRM-systeem in de cloud. Zorg dat iedere medewerker op elk gewenst moment en locatie de klantreis kan raadplegen en uitbreiden.

    Zorg er ook voor dat iedere medewerker deze klantreis opslaat. Met slimme workflow-software is er een uniforme werkwijze: iedere medewerker volgt hetzelfde werkproces, zodat elke stap van de klantreis wordt geregistreerd.

    Monitor actief

    In de loop der jaren verandert de persoonlijke en financiële situatie van de klant. De klant verhuist, sluit nieuwe verzekeringen af of lost af op zijn hypotheek. Daarom is het van belang om regelmatig, bijvoorbeeld ieder jaar, de financiële producten van de klant op te vragen.

    Drie manieren

    Behoud het contact met serviceabonnementen

    Bied abonnementen aan om de klant continu te ontzorgen. Werk hierbij met verschillende vormen, bijvoorbeeld goud, zilver en brons, zodat de klant zelf kiest welke vorm bij hem past. Je kan dit natuurlijk ook kosteloos doen en zelf bepalen welke financiële controles je wel of niet bij de klant wilt uitvoeren.

    Met een serviceabonnement ben je jaarlijks in contact met de klant. Hiermee houdt de relatie stand: jij communiceert naar de klant en vice versa. Op deze manier wordt de financiële situatie van de klant optimaal beheerd. En omdat je de klant door en door kent, komt deze eerder terug voor advies.

    Wat moet je vastleggen?

    Algemene gegevens

    • Voornaam
    • Achternaam
    • E-mailadres
    • Adres

    Samenstelling huishouden

    • Eerste aanvrager
    • Partner
    • Kinderen
    • Leeftijden

    Inkomen

    • Loondienst
    • Vermogen
    • Pensioen

    Woning

    • Locatie
    • Woningwaarde
    • Te koop aangeboden

    Hypotheekgegevens

    • Geldverstrekker
    • Hypotheekvorm
    • Looptijd
    • Rente
    • Belangrijke datums

    Lopende verzekeringen

    • Leven
    • Voertuigen
    • Inkomen
    • Uitvaart
    • Opstal
    • Inboedel
    • Rechtsbijstand

    Persoonlijke wensen

    • Eerder met pensioen/stoppen met werken
    • Verhuizen
    • Huis in buitenland kopen
    • Sparen voor studie kinderen

    Communicatie

    • Gespreksverslagen
    • Gemaakte afspraken
    • E-mails

    Meer weten?

    Zorg dat medewerkers toegang hebben tot dezelfde klantinformatie binnen een centraal softwaresysteem. Hierbij is het fundament: een online CRM systeem waarin de hypotheek, verzekeringen, diensten en abonnementen van de klant worden opgeslagen en bijgewerkt. Alle informatie op één plek, zodat jij tijd hebt voor klantcontact.

    Met Elements heb je het beste administratiesysteem voor financieel advieskantoren in huis. Eén gebruiksvriendelijk platform waar elke beslissing, iedere klantwens en elk gespreksverslag wordt vastgelegd. Optimale dienstverlening voor de klant, efficiënt voor jouw advieskantoor en geborgd voor de wet- en regelgeving.

    Elements