Verduurzamen begint met goed advies

Verduurzamen is een term wat binnen onze markt steeds vaker naar voren komt. Een hypotheekgesprek is hét moment om energiebesparende maatregelen te bespreken. En gelukkig gaat gebeurt dit steeds vaker! Uit onderzoek van Adfiz komt naar voren dan 89% van de hypotheek adviseurs actief wijst op de mogelijkheid om extra te lenen voor verduurzaming. Inmiddels hebben een kleine 8.000 hypotheek- en financieel adviseurs, mid- en backofficemedewerkers, en overige al een opleiding Adviseur Duurzaam Wonen gevolgd. De verwachting is dat dit de komende tijd blijft groeien.

In de adviesmarkt is al geruime tijd een verandering van productgericht naar adviesgericht adviseren gaande. Hierbij verandert een hypotheekadviseur in een financiële coach waarbij de klant terecht kan vanaf de eerste hypotheek tot aan het pensioen. Verduurzaming is een onderwerp waarbij u als adviseur extra draagvlak kan creëren. Het extra contactmoment draagt bij aan nazorg en het verbeteren van de persoonlijke relatie met de klant.

Daarnaast verbreedt het de dienstverlening. Door proactief contact op te nemen met de klant levert u als adviseur een betere dienst. Dit verhoogt niet alleen uw waardering, maar biedt ook mogelijkheden om meer omzet uit uw klantportefeuille te halen. Meer hierover leest u in het whitepaper ’25 manieren om meer omzet te behalen’.

Energielabel

Verduurzamen hypotheek

Als adviseur zijn er bij het aanvragen van een hypotheek meerdere mogelijkheden om de klant te wijzen op verduurzamen. Een mooi voorbeeld is investeren in energiebesparende voorzieningen. Dit komt niet alleen ten goede van het milieu maar ook voor de portemonnee van de klant. Naast dat de maandelijkse energierekening daalt is het ook mogelijk om 106% van de waarde van de woning te lenen. Normaal is dit 100%.

Onder energiebesparende voorzieningen valt;

  • Zonnepanelen
  • Een warmtepomp
  • Isolatie van gevel, dak, leiding en vloer
  • HR++ beglazing (of hoger)
Zonnepanelen

Besparing en terugverdientijd

Als de klant twijfelt over energiebesparende voorzieningen, wijs hem dan op de voor- en nadelen. Vertel de klant bijvoorbeeld over de kosten, besparing per jaar en de terugverdientijd. Hieronder staan deze gegevens per soort isolatie weergegeven.

Soort isolatie Kosten Besparing per jaar Terugverdientijd
Dakisolatie € 4.100 € 600 7 jaar
Vloerisolatie € 1.400 € 200 7 jaar
Spouwmuurisolatie € 800 € 260 3 jaar
HR++ glas € 3.100 € 300 10 jaar
Aantal zonnepanelen Kosten Besparing per jaar Terugverdientijd
1 persoon – 8 stuks € 3.400 – € 4.100 € 420 9 jaar
2 personen – 13 stuks € 5.200 – € 6.300 € 680 8 jaar
4 personen – 18 stuks € 6.400 – € 7.700 € 930 7-8 jaar
6 personen – 21 stuks € 7.300 – € 8.800 € 1.110 7 jaar

Ook bij zonnepanelen is het verstandig om de klant te wijzen op de kosten, besparingen per jaar en de terugverdientijd. Het investeren in zonnepanelen is belastingtechnisch interessant. De klant kan namelijk de BTW voor het aanschaffen en installeren terugvragen bij de belastingdienst.

Een woning hoeft niet altijd gasloos te zijn

Vooral veel nieuwbouwwoningen worden tegenwoordig gasloos opgeleverd. Dit betekent dat de woningen zijn voorzien van een warmtepomp en geen gasaansluiting hebben. Maar dit is niet de enige oplossing om een huis te verduurzamen.

De klant kan er ook voor kiezen om een HR-ketel te plaatsen. Een HR-ketel haalt meer warmte uit gas dan een CV-ketel. Dit komt doordat de ketel ook warmte haalt uit de waterdamp die vrijkomt bij het verbranden van aardgas. De klant kan hier tot wel € 300,- per jaar mee besparen.

Bestaande woning verduurzamen

Vaak denken klanten aan het verduurzamen van een huis wanneer zij een nieuwbouw huis hebben gekocht of wanneer ze gaan verhuizen. Maar de klant hoeft niet te wachten tot hij gaat verhuizen. Wijs daarom ook op de mogelijkheden om de bestaande koopwoning te verduurzamen.

Twee miljoen woningen zijn nu al betaalbaar te verduurzamen. De terugverdien periode van het verduurzamen is vijftien jaar. Bij één miljoen huizen is de investering binnen tien jaar terugverdient.

Uit onderzoek van Adfiz komt naar voren dat bijna zeven op de tien Nederlanders (65% van alle eigenaar-bewoners) overweegt om energiebesparende maatregelen te treffen in of aan hun woning. Hierbij neemt de rol van geld lenen ten opzichte van eigen geld toe.

Echter ondernemen veel huishoudens nog geen actie doordat ze onvoldoende inzicht hebben in kosten, opbrengsten en financieringsmogelijkheden.

Grachtenpand
  • 25% van alle eigenaar-bewoners is bereid om binnen twee jaar te investeren in energiebesparing.
  • 75% van alle eigenaar-bewoners wilt graag meer informatie over de financiële mogelijkheden.
  • 75% van alle eigenaar-bewoners wilt inzicht in de financiële ​huishouding.
  • 60% van alle eigenaar-bewoners vindt dat de rol hiervoor is weggelegd voor financieel adviseurs.

Vanuit de markt is er een grote behoefte aan verduurzamen. De focus ligt niet alleen bij de groep die wilt verduurzamen. Ook binnen de groep die niet wilt investeren liggen er mogelijkheden om toch te verduurzamen. Door deze groep meer inzicht in de eigen situatie te geven en mogelijkheden te bespreken, kan er een reden ontstaan om toch te verduurzamen.

Een mogelijkheid is de hypotheek verhogen met de overwaarde van de woning. Dit geld kan worden gebruikt om de bestaande woning te verduurzamen. Sommige geldverstekkers geven ook rentekorting als er sprake is van een energiezuinige woning. Ook wanneer het energielabel van het huis omhoog gaat na het nemen van een energiebesparende maatregel, komt de klant in aanmerking voor korting op de rente.

Kijk ook naar energielabels

In met name de oudere woningen is een forse winst te boeken met verduurzamingsmaatregelen. Waar veel geldverstrekkers enkel korting geven bij energielabel A, moet er ook worden gekeken naar de lagere energielabels. Deze huiseigenaren moeten ook worden geprikkeld om te verduurzamen. Vaak worden oudere huizen niet betrokken bij het onderwerp verduurzamen. En dat terwijl hier de grootste slag te slaan is.

Uit onderzoek van Adfiz komt naar voren dat zeven op de tien Nederlanders overweegt om energiebesparende maatregelen te treffen in of aan hun woning. Hierbij neemt de rol van geld lenen ten opzichte van eigen geld toe.

Echter ondernemen veel huishoudens nog geen actie doordat ze onvoldoende inzicht hebben in kosten, opbrengsten en financieringsmogelijkheden.

Hier zit een grote kans voor de adviseur om op in te spelen.

Geld lenen om woning te verduurzamen

Heeft de klant geen overwaarde of financiële middelen tot zijn beschikking om het huis te verduurzamen? Dan zijn er verschillende opties om geld hiervoor te lenen. Jongeren willen wel verduurzamen, maar hebben er vaak niet de middelen voor. Probeer deze doelgroep dus hierop te wijzen. Let wel op dat jongeren vaak minder lang van plan zijn om in een huis te wonen dan de terugverdientermijn.

Muur isolatie

Duurzaam adviseren begint bij Elements

Een goed advies begint met de juiste software om gegevens en gesprekken te vast te leggen. Een volledig gevuld klantdossier is het fundament van een lange termijn relatie met de klant. Registreer daarom bij het sluiten van de hypotheken en tijdens onderhoudsgesprekken wat de wensen zijn van de klant. Bijvoorbeeld om ooit te verhuizen, verduurzamen, eerder te stoppen met werken of de maandelijkse lasten verlagen.

Elements helpt hierbij met de bijbehorende software-oplossingen. Bovendien heeft u met behulp van verschillende koppelingen minder administratief werk en meer tijd over voor de klant.

Duurzaamheidsprofiel

Een mooi voorbeeld van een koppeling die helpt bij het adviseren van klanten is het duurzaamheidsprofiel. Via de tool is het mogelijk om direct de verduurzamingsmogelijkheden van de  woning van de klant te bekijken. Hierin staat o.a. het energieverbruik en de opties om dit verbruik te verlagen. Denk hierbij aan het beter isoleren, slimmer verwarmen en gebruik maken van zon en windenergie. Ook wordt er een schatting gemaakt van de kosten, het rendement en resultaat van de investeringen.

Duurzaamheidsprofiel

Opbrengsten zonnepanelen

Ook de koppeling met De Energie Raadgever helpt adviseurs bij het geven van advies. Hiermee krijgt u eenvoudig en snel een inzicht in de kosten en opbrengsten van zonnepanelen. Daarnaast zorgt De Energie Raadgever ervoor zonnepanelen van de hoogste kwaliteit geïnstalleerd worden bij uw klant. Daarbij wordt de installatie van het stroomsysteem ook geregeld. Zo hoeft de klant zich hier geen zorgen te maken.

Als adviseur kan u gemakkelijk de prijs hiervoor bereken en meenemen in het advies. Het huidige huis van de klant wordt automatisch ingeladen. Ook is het mogelijk om een eventueel toekomstig huis te selecteren. Hier wordt dan de mogelijke opbrengst van zonnepanelen voor berekend.

Dakscan Elements

Slimme herinneringen

Ook Elements bevat talloze mogelijkheden die helpen bij de dagelijkse werkzaamheden. Onze workflows helpen bij het gehele traject van kennismaking tot aan nazorg. Zo geeft Elements automatisch aan wanneer er contact moet worden opgenomen met de klant. Bijvoorbeeld voor een onderhoudsgesprek over een serviceabonnement of belastingaangifte.

Zo blijft er meer tijd over voor het adviseren van de klant. Verduurzamen begint met het juiste advies.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Tijdens deze demonstratie krijgt u

  • Uitleg door een softwareadviseur over de functionaliteiten
  • Live demonstratie van de Elements-software
  • Toelichting over de maatwerkmogelijkheden
  • Uitleg over koppelingen met verschillende brancheoplossingen
  • Toelichting over het gebruik van het klantportaal en de adviseursapp