3 tips: verzekeringen adviseren bij bestaande klanten
Door Dimitri Duine

Dimitri Duine
Senior Sales Representative
Adviseurs hebben de (zorg)plicht om aandacht te besteden aan de verzekeringen in hun portefeuille. Logisch natuurlijk, maar wat zijn dan de zaken waar u op moet letten? En hoe geeft u hier eenvoudig invulling aan, zonder dat het te veel tijd kost?
Om hier voor een deel antwoord op te geven, geef ik in deze column 3 tips over schade-, zorg- en overlijdensrisicoverzekeringen.
1
Van All-Risk naar WA-extra
De heer van Dooremalen heeft in 2015 een nieuwe auto gekocht en deze All-Risk bij u verzekerd. Ieder jaar neemt de waarde van de auto af. Na 4 jaar is de All-Risk verzekering vrijwel overbodig. Biedt daarom de klant na 4 jaar de optie voor WA-extra aan. Op deze manier voldoet u in optima forma aan uw taak als adviseur en denkt u mee aan de portemonnee van de klant. Dit zal de heer van Dooremalen zeker waarderen en vergroot ook uw meerwaarde.
Wilt u dit efficiënt organiseren in uw financieel advieskantoor? Zorg dan dat de binnendienst op tijd een notificatie ontvangt. Bijvoorbeeld een maand voor de afloopdatum. Zo kunt u samen met de klant de verzekering tijdig herzien.
2
Eigen zorgverzekering adviseren bij 18 jaar
Het gezin Withagen is al jaren bij u verzekerd. Hun dochter wordt over 3 maanden 18 jaar. Dat heeft naast een leuk feestje en de eerste rijles ook andere gevolgen. Kinderen tot 18 jaar zijn op de zorgverzekering van de ouders meeverzekerd. Maar vanaf hun 18e zijn ze verplicht om een eigen zorgverzekering af te sluiten. Tijd voor een afspraak om dit toe te lichten en tijdig te regelen.
Zorg er dus voor dat de binnendienst netjes op tijd op de hoogte gesteld wordt van deze gebeurtenis. Bijvoorbeeld door een automatische taak in het systeem van de binnendienstmedewerker. Zo zorgt u ervoor dat u inspeelt op belangrijke gebeurtenissen en toont u betrokkenheid bij uw klanten. Met in dit geval de kans op een stukje taart als beloning.
3
Besparen op de overlijdensrisicoverzekering
Renske Nuiten heeft 8 jaar geleden een overlijdensrisicoverzekering bij u afgesloten. Inmiddels heeft de verzekeraar de premies verlaagd. Over dit voordeel wilt u Renske natuurlijk informeren. Bovendien heeft u er als financieel adviseur baat bij om de ORV-premies van uw klanten in de gaten te houden. Het Kifid heeft namelijk al eerder een uitspraak gedaan, waardoor de adviseur de te hoge ORV-premie moest terugbetalen. Het kantoor had de klant expliciet moeten laten weten dat de verzekeraar de ORV-premies afgelopen jaren fors heeft verlaagd.
Het is dus zeer nuttig dat uw binnendienst actief beheer doet op de bestaande portefeuille van overlijdensrisicoverzekeringen. Om dit goed te organiseren, moet u deze deadlines voor zijn. Zorg er daarom voor dat u vooraf kunt inzien waar de kansen liggen. Bijvoorbeeld met de software van De Nationale Hypotheekbond. Ook kunt u kijken welke overlijdensrisicoverzekeringen in uw portefeuille het langst lopen. Hier is de kans namelijk het grootst dat de verzekeringspremie omlaag kan.
Software met volledig klantbeeld
Met Elements van Faster Forward heeft iedere medewerker hetzelfde klantbeeld. Denk hierbij aan de gebruikelijke kenmerken zoals een naam, adres en geboortedatum, maar bovenal aan alle financiële producten en contracten. Daarnaast ontvangt u tijdig de juiste signalen om de communicatie met de klant op te starten. Zo speelt u op het juiste moment in op iedere gebeurtenis.

Welke vragen mag ik nog voor u beantwoorden?
Neem gerust contact op voor meer informatie

Dimitri Duine
Van tussenpersoon naar softwarespecialist
Waar ik voorheen eigenaar was van een eigen assurantiekantoor, help ik nu financieel adviseurs aan een software-oplossing op maat. Dankzij mijn Master Financial Planning en meer dan 25 jaar ervaring in financiële planning, pensioenen en verzekeren ben ik thuis in de dagelijkse werkzaamheden van financieel adviseurs.
Wilt u ook uw verzekeringsprocessen stroomlijnen? Bel me dan op 06 53 89 39 95 of mail naar dimitri.duine@fasterforward.nl.
Lees hier meer van onze blogs
11 tips om tijd te besparen tijdens de werkdag
Minder tijd aan administratie en meer tijd voor leuke dingen? Ga dan snel aan de slag met onze tips om tijd te besparen tijdens de werkdag.
Zo geef je een ‘wow-gevoel’ aan jouw klanten
Relatiemanagement kost tijd – en dus geld, maar levert ontzettend veel op. André en Jeroen vertellen hoe je klanten een ‘wow-gevoel’ geeft.
Adviseurs die hun krachten verdelen, winnen de wedstrijd
Goede wielrenners en goede financieel adviseurs lijken veel op elkaar. Met een sprint win je namelijk de etappe, maar niet de competitie. Je moet je krachten verdelen en allround zijn.