4 tips voor het onderhouden van contracten en klantrelaties

 Door Narasja van Maanen

Narasja van Maanen

Narasja van Maanen

Sales Representative

Het onderhouden van klanten en producten wordt steeds belangrijker. Dat was de boodschap van de AFM tijdens de Algemene Ledenvergadering van de NVHP in april 2019. Ook uit het onderzoek van Bureau DFO bleek dat software financieel adviseurs moet ondersteunen in het onderhouden van contracten.

Consumenten die momenteel beschikken over een hypothecair krediet, kunnen in de toekomst geconfronteerd worden met ontwikkelingen waarop zij niet of onvoldoende op voorbereid zijn. Maar naast hypotheken geldt dit in feite voor alle lopende contracten en producten.

Hoe zorgt u eenvoudig voor actief onderhoud van uw klanten? En hoe kan software hierin ondersteunen? Hiervoor geef ik u graag een aantal tips!

1

Doorloop regelmatig de lopende producten en diensten

Er kunnen heel wat kansen zitten in uw bestaande portefeuille. Softwaretools maken het mogelijk om te filteren op verschillende typen en eigenschappen van producten. Door selecties te maken, krijgt u inzicht in lopende producten en diensten waarop u vervolgens kunt acteren.

 

Voorbeelden

Filter op langstlopende hypotheken
Zodra een hypotheek afloopt, kan er van alles wijzigen in de financiële situatie van de klant. Misschien moet er wel een nieuwe hypotheek gesloten worden. Of misschien hebben ze andere wensen. Door te filteren op langstlopende hypotheken bent u deze vragen tijdig voor.

Filter op aflossingsvrije hypotheken
Aflossingsvrije hypotheken kunnen risico’s met zich meebrengen. Kijk ze daarom regelmatig na en gebruik de informatie om klanten actief te informeren.

Filter op einddatum rentevaste periodes
Door te filteren op de einddatum van de rentevast periodes ziet u direct waar de kansen liggen voor het oversluiten van de hypotheken. Door de klant hierover te informeren, kan hij besparen op zijn maandelijkse lasten.

Filter op relaties waarbij de pensioengerechtigde leeftijd nadert
Zodra klanten met pensioen gaan, kan hun financiële situatie enorm veranderen. Loop deze klanten daarom periodiek na en bespreek met hun de risico’s over belastingtarieven en hypotheekrenteaftrek.

Filter op klanten zonder een bepaald type verzekering
Wanneer de zomer in aantocht is, hebben veel klanten een reisverzekering nodig. Maar misschien ontbreekt deze nog wel bij een aantal klanten. Filter daarom op klanten die nog niet over een reisverzekering beschikken en benader hun persoonlijk met uw aanbod. Zo helpt u de klant én verhoogt u uw polisdichtheid.

2

Stel herinneringstaken in

Het nalopen van klantdossiers hoeft niet wekelijks, maar het is wel makkelijk wanneer u of een andere collega hier regelmatig aan wordt herinnerd. Softwaretools maken het mogelijk om automatisch taken te ontvangen op het juiste moment. Hierdoor ontvangt u een seintje wanneer het tijd is om contact op te nemen met uw klant.

 

Voorbeelden

Een maand na het passeren van de hypotheek bellen voor een kort gesprek
Bel even voor een korte update. Misschien is er nog een verhuizing of verbouwing aan de gang. Altijd attent om daar nog even naar te vragen.

Een jaar na het afsluiten van de hypotheek mailen voor een aanvullende verzekering

Heeft de klant naast de hypotheek ook verzekeringen afgesloten? Of misschien nog niet? Dan is het wellicht handig om een jaar later even te informeren of er nog aanvullende verzekeringen gewenst zijn.

Iedere 2 jaar contact opnemen voor een financiële foto

Wenst de klant iedere 2 jaar een financiële foto? Stel dan een herinneringstaak in om in dit tijdvak de status van zijn pensioen, spaargeld en beleggingen te bespreken.

Bonustip

Automatische e-mail met inboedelwaardemeter

Heeft uw klant een inboedelverzekering? Dan is het verstandig dat hij zijn inboedel regelmatig opnieuw berekent. Stel daarom een automatische e-mail in, die de klant attendeert op het herzien van zijn inboedelwaarde. Zo stuurt het systeem bijvoorbeeld iedere 2 jaar een herinnering naar de klant. En dat volledig automatisch. Dat scheelt u tijd en is voor de klant een fijne bijkomstigheid.

3

Gebruik softwaretools die signalen geven

Diverse softwaretools kunnen u helpen bij het signaleren van kansen in uw portefeuille. Zo hoeft u bijvoorbeeld niet handmatig in Excel een lijst bij te houden. Een voorbeeld hiervan is PortefeuilleSignalen.

 

Voorbeelden

Melding van aflopende rentes of einde looptijd van hypotheken
Loopt een renteperiode af? Of nadert het einde van de hypotheek? Dan is het waarschijnlijk een goed moment om contact op te nemen.

Melding over oversluitmogelijkheden en topafslagen
Is de rente gedaald of is de woningwaarde van de klant gestegen? Handig als u hier een seintje van krijgt. Zo kunt u de klant informeren over de oversluitmogelijkheden en topafslagen.

Melding over ORV besparingen bij uw klanten
Kunnen klanten besparen op hun overleidensrisicoverzekering? Dan ontvangt u een melding en kunt u de klant verder helpen.

4

Log alle communicatie

CRM-systemen loggen alle communicatie die plaatsvindt met uw klant. Zo bent u geborgd zodra de AFM u controleert en voldoet u aan uw wettelijke zorgplicht.

 

Voorbeelden

Wanneer u met uw klant de financiële situatie heeft herzien
Heeft u onlangs nog de financiële situatie van de klant besproken? Leg dit dan vast in uw CRM-systeem.

Welke afspraken uw collega’s hebben vastgelegd
Hebben uw collega’s ook contact gehad met de klant? Het CRM-systeem zorgt er voor dat dit is opgeslagen in het klantdossier.

Welke acties er moeten worden ondernomen
Moeten bepaalde medewerkers nog acties ondernemen? Registreer dit dan in het klantdossier. Hiermee ziet iedereen wat er te doen staat en werkt u transparant samen.

Welke communicatie er met banken en maatschappijen heeft plaatsgevonden
Zijn er nog belangrijke zaken besproken met banken of maatschappijen? Maak hier dan een registratie onder de klant of het product. Zo is iedereen op de hoogte van de actuele status.

Welke vragen mag ik nog voor u beantwoorden?

Neem gerust contact op voor meer informatie

Narasja van Maanen

Narasja van Maanen

Van Office Manager naar CRM-expert

De afgelopen jaren heb ik mij in verschillende functies bij verschillende organisaties gericht op administratieve oplossingen. Hierbij ben ik werkzaam geweest in de hypotheek-, verzekerings- en mediationbranche. Hierdoor ken ik de stappen binnen diverse trajecten en de zaken waar u als adviseur, tussenpersoon of mediator tegen aan loopt.

Met deze expertise adviseer ik u graag over de beste software voor ondernemend Nederland. Zo optimaliseren we samen uw bedrijfsprocessen en besparen we op uw kostbaarste bezit: tijd.

Wilt u ook uw stappen maken in efficient werken? Vraag dan hieronder een gratis demonstratie aan. U kunt mij ook bereiken op 06 50 52 40 88 of mailen naar narasja.van.maanen@fasterforward.nl.

Vraag een gratis demonstratie aan

Narasja laat u graag de kracht van Elements zien

Lees meer blogs

Automatiseren in plaats van knippen-en-plakken

Workflows… u heeft er vast wel al eens van gehoord. Maar weet u ook wat voor praktische voordelen ze hebben op uw dagelijkse werkzaamheden?
In deze blog legt Dimitri uit hoe slimme workflows uw werk makkelijker maken.

Lees meer

André blikt terug op 2018

Samen met Algemeen Directeur André van Nieuwenhuijzen blikken we terug op 2018. In zijn blog vertelt hij over de groei van Elements, het Faster Forward team en het betreden van een nieuwe markt.

Lees meer