Over Peter van der Meeren

Peter is Manager Business Consultants bij Faster Forward. Hier leidt hij het consultancy-team met zijn jarenlange ervaring in de financiële dienstverlening.

Blog door Peter van der Meeren

Onlangs heeft het Kifid een uitspraak gedaan. Adviseur moet te hoge ORV-premie terugbetalen. Adviseurs hebben volgens de uitspraak de (zorg)plicht om periodiek aandacht te besteden aan de verzekeringen in hun portefeuille. De tussenpersoon had de klant expliciet moeten laten weten dat de verzekeraar de ORV-premies afgelopen jaren fors heeft verlaagd.

Volgens het Kifid vloeit uit de zorgplicht voort dat “een assurantietussenpersoon de verplichting heeft om periodiek aandacht te besteden aan de verzekeringen die hij in zijn portefeuille heeft”. Het is dus zaak dat de adviseur actief beheer doet op zijn bestaande portefeuille van overlijdensrisicoverzekeringen.

Maar… dat is toch niet te doen?

Het klinkt misschien onmogelijk, maar je kunt dit wel degelijk organiseren. Op de volgende twee manieren.

Je begint met de langstlopende verzekeringen

Hier is de kans dat de verzekeringspremie omlaag kan het hoogst.

Je maakt gebruik van software die signaleert dat een ORV goedkoper kan
Nationale Hypotheekbond is een partij die daarvoor een oplossing biedt.
Vervolgens moeten de klanten benaderd worden. Leg daarbij nauwkeurig vast welke communicatie heeft plaats gevonden. Mocht de klant willen oversluiten, zorg dan dat de nieuwe verzekering medisch akkoord is voordat de oude wordt stopgezet.

Software als ondersteuning

Met Elements als automatiseringsoplossing geeft u inhoud aan uw zorgplicht zonder dat dit veel tijd kost. De software ondersteunt u namelijk met de volgende stappen.

1

Sorteer ORV-verzekeringen
Via diverse selectie mogelijkheden sorteer je eenvoudig je ORV verzekeringen, bijvoorbeeld oudste eerst;

2

Ontvang een seintje
Nationale Hypotheekbond stuurt een signaal naar de software. Zo ziet u dat een ORV goedkoper kan;

3

Log alle communicatie
Richting het Kifid of de AFM is eenvoudig aantoonbaar welke handelingen verricht zijn. Mails worden namelijk klaargezet en verzonden, de reactie wordt gelogd en (het belangrijkste) het eindresultaat wordt vastgelegd;

4

Vraag de verzekering aan
Mocht de verzekering worden overgesloten, dan kan de aanvraag eenvoudig via HDN verzonden worden.

Meer informatie over onze software?

Stuur gerust een e-mail naar sales@fasterforward.nl of bel naar 0164 210 240. Wij helpen u graag verder!

Deze mogelijkheid toevoegen aan uw bestaande Elements-omgeving?

Stuur dan een e-mail naar support@fasterforward.nl of bel naar 0164 271 281. 

Ontdek waarom 4000+ gebruikers u voor gingen.

Contactformulier