CRM koppelingen, wat kan een financieel adviesbureau ermee?
Door Dimitri Duine

Dimitri Duine
Sales Representative
In deze tijd zijn kantoortijden grotendeels voor fysieke afspraken, want klanten communiceren 24 uur per dag. De huidige consument vergt nou eenmaal op een andere manier uw aandacht. Banken spelen hierop in door producten als hypotheek-binnen-een-week of een “finaal akkoord binnen vier uur” aan te bieden. Dit klinkt natuurlijk erg interessant voor de snelle consument, ofwel ‘de millennial’.
U wilt natuurlijk ook de taal van uw klanten spreken. En dit ook op een efficiënte manier organiseren binnen uw advieskantoor. Gelukkig zijn er veel softwaretools die ondersteuning bieden, zodat u zelf geen applicaties moet bouwen om klanten en medewerkers toegang te geven tot alle benodigde informatie.
Hoe u dat doet? Door andere softwaretools te koppelen aan uw CRM-systeem! Er zijn enorm veel CRM koppelingen beschikbaar. Weet u welke koppelingen het best aansluiten bij uw organisatie? En wat de praktische voordelen zijn voor een financieel advieskantoor? Misschien nog niet… Daarom licht ik de mogelijkheden van CRM koppelingen graag toe.
1
Minder dubbele invoer voor werknemers
Er worden iedere dag veel gegevens ingevoerd, overgenomen of aangepast door uw werknemers. Dit zijn allemaal handmatige handelingen en kosten gezamenlijk veel tijd. Daarnaast zit een fout in een klein hoekje… Fijn als u deze kunt voorkomen.
Efficiency is key. En dat wilt u met uw organisatie ook uitdragen. Een CRM koppeling zorgt voor automatische uitwisseling van data tussen twee systemen. Hierdoor worden klantgerelateerde gegevens direct in een andere softwareoplossing opgeslagen. Wel zo handig.
Voorbeelden
Klantgegevens uitwisselen met adviespakketten
In uw CRM-software zijn de standaard persoonsgegevens reeds ingevoerd. Denk hierbij aan een naam, adres en e-mailadres. Via een koppeling deelt u deze CRM-informatie in één klik met uw adviessoftware. Zo hoeft u de gegevens niet over te nemen en kunt u direct aan de slag met de hypotheekberekening. Vervolgens slaat u het advies op in uw CRM. Hierdoor ziet u in het juiste klantdossier direct de hypotheekberekening.
Direct bellen vanuit uw CRM
Organisaties maken vaak gebruik van cloud telefonie, zoals Swyx en 3CX. Wanneer deze gekoppeld is, start u een telefoontje eenvoudig vanuit uw CRM-oplossing. Hiermee belt u altijd naar het actuele telefoonnummer en bespaart u de tijd van het handmatig overtikken.
Overal inzicht in afspraken
Gebruikt u onderweg een kalender-app op uw mobiele telefoon? Dan is het handig dat u uw actuele werkkalender kunt inzien. Wanneer uw CRM gekoppeld is aan een kalender-app zoals Google Calendar, worden afspraken uit uw CRM-software ook getoond op uw mobiel. Zo vergeet u nooit meer een afspraak.
2
Beter samenwerken met klanten
Als adviseur wilt u zo effectief mogelijk samenwerken met uw klanten, zodat zij een prettige ervaring hebben met uw organisatie. U wilt meedenken met de klant en vooral voldoen aan hun verwachtingen. Door uw bedrijfsproces en software hier slim op in te richten, stemt u uw manier van werken af op de eigenschappen van uw klanten. Een CRM koppeling met andere softwaretools helpt hierbij.
Voorbeelden
Status van producten inzien
Heeft een klant inzicht in zijn lopende producten via een klantportaal? Fijn dat deze gegevens dan actueel zijn en u deze niet handmatig door moet geven. Dankzij een koppeling worden de gegevens die u in uw CRM-software wijzigt ook aangepast in het klantportaal.
Eenvoudig aanleveren van gegevens
Bepaalde tools, zoals Ockto, vergemakkelijken de data-inventarisatie. Zo kunnen consumenten eenvoudig brondata aanleveren. En u kunt die data weer gebruiken in het advies.
Persoonlijke aandacht
Telefoongesprekken wilt u registreren in uw CRM. Als er een gesprek binnenkomt, wordt het bijbehorende klantdossier geopend. Hierdoor kunt u de klant persoonlijk begroeten en bent u direct op de hoogte van de laatste communicatie. Telefonieleveranciers Destiny en OZMO bieden koppelingen die dit realiseren.
3
Meer gemak en duidelijkheid
Gemak dient de mens. Dit geldt zeker voor de samenwerking binnen uw advieskantoor. U wilt op eenvoudige manier de juiste informatie tot uw beschikking hebben. Daarvoor is de hygiëne van uw systeem van levensbelang. En wanneer u vertrouwt op de gegevens in uw CRM systeem, zijn uw werkzaamheden makkelijker en efficiënter.
Voorbeelden
Inzicht in lopende producten
Iedere medewerker wil snel en overzichtelijk inzien wat de status is van de producten en diensten in uw portefeuille. Hiervoor is het wel belangrijk dat uw CRM up-to-date is. Door uw CRM te koppelen aan maatschappijen, verzekeraars en geldverstrekkers, actualiseert u statussen. Dit doet u bijvoorbeeld door te koppelen met HDN, ADN (Time van Solera) of Aplaza. Bovendien is het mogelijk om direct verzekeringen te vergelijken en af te sluiten dankzij een CRM koppeling met RISK Verzekeringen.
Statistieken op managementniveau
Als manager houdt u graag grip op uw klantportefeuille. Dit kunt u doen door de data in uw CRM om te zetten in grafieken en tabellen. Hoe? Door bijvoorbeeld gebruik te maken van visualisatiesoftware zoals Tableau. Zo heeft u inzicht in de verhouding tussen zakelijke en particuliere klanten en weet u precies hoeveel klantgesprekken er leiden tot een klantrelatie.
Actuele signalen
Signaleringstools kunnen u helpen bij het signaleren van kansen in uw portefeuille. Zo hoeft u bijvoorbeeld niet handmatig in Excel een lijst bij te houden met aflopende hypotheekrentes. Dit kunt u bijhouden vanuit uw CRM of via een koppeling met andere softwaretools. Hierdoor heeft u in uw CRM altijd een duidelijk overzicht van deze signalen en kansen. Een voorbeeld hiervan is de PortefeuilleSignalen software van De Nationale Hypotheekbond.
Ontdek alle voordelen van CRM koppelingen in de whitepaper
Is uw organisatie klaar voor de veranderende wetgeving, het Internet of Things, de blockchain… en alle toekomstige digitale ontwikkelingen waarin u mee wilt? Ontdek hoe API-technologie zorgt voor een naadloze koppeling van uw CRM met andere softwareoplossingen. Lees de volledige whitepaper ‘Versterk uw digitale concurrentiepositie met CRM koppelingen via API’s‘ voor de praktische voordelen van CRM koppelingen en de werking hiervan.
Inhoud whitepaper
Praktische voorbeelden van CRM-koppelingen
Uitleg hoe een CRM-koppeling werkt
Onderzoek naar automatiseringsissues
Trends en groei van API’s in de financiële sector
Toepassing van API’s op de PSD2 en AVG wetgeving
Vul hier uw gegevens in om de whitepaper te ontvangen
Welke vragen mag ik nog voor u beantwoorden?
Neem gerust contact op voor meer informatie

Dimitri Duine
Van Office Manager naar CRM-expert
De afgelopen jaren heb ik mij in verschillende functies bij verschillende organisaties gericht op administratieve oplossingen. Hierbij ben ik werkzaam geweest in de hypotheek-, verzekerings- en mediationbranche. Hierdoor ken ik de stappen binnen diverse trajecten en de zaken waar u als adviseur, tussenpersoon of mediator tegen aan loopt.
Met deze expertise adviseer ik u graag over de beste software voor ondernemend Nederland. Zo optimaliseren we samen uw bedrijfsprocessen en besparen we op uw kostbaarste bezit: tijd.
Wilt u ook uw stappen maken in efficient werken? Vraag dan hieronder een gratis demonstratie aan. U kunt mij ook bereiken op 06 53 89 39 95 of mailen naar dimitri.duine@fasterforward.nl.
Vraag een gratis demonstratie aan
Dimitri laat u graag de kracht van Elements zien
Lees meer Faster Forward blogs
11 tips om tijd te besparen tijdens de werkdag
Minder tijd aan administratie en meer tijd voor leuke dingen? Ga dan snel aan de slag met onze tips om tijd te besparen tijdens de werkdag.
Zo geef je een ‘wow-gevoel’ aan jouw klanten
Relatiemanagement kost tijd – en dus geld, maar levert ontzettend veel op. André en Jeroen vertellen hoe je klanten een ‘wow-gevoel’ geeft.
Verdeel jij als financieel adviseur je krachten tijdens een etappe?
Erwin vergelijkt hiermee wielrenners met financieel adviseurs. Met een sprint win je namelijk de etappe, maar niet de competitie. Je moet je krachten verdelen en allround zijn.