3 essentiële kenmerken van babyboomers

De protestgeneratie in beeld

Om jouw communicatie zo effectief mogelijk in te zetten, is het goed om hierbij in te spelen op de eigenschappen en behoeftes van de klant(groep). Dit kan bijvoorbeeld op basis van leeftijd, inkomen, beroep. In deze reeks blogs kijken we naar verschillende generaties, op basis van hun geboortejaar. 

Vorige keer hebben we ons verdiept in de digitale millennial. Nu kijken we naar de generieke karaktereigenschappen van Babyboomers. Hoe verloopt de communicatie met deze generatie en hoe kan je ze het beste adviseren? Dat leggen wij uit in deze blog.

Babyboomers

Trots en tijd voor ontspanning

De babyboomers (CBS) worden ook wel de protestgeneratie genoemd. Dit komt doordat deze generatie meerdere revoluties is gestart. Na tweede wereldoorlog startten ze de seksuele revolutie en kwamen ze op voor hun eigen belangen. Mede hierdoor zijn babyboomers ook een trotse generatie. Het geboortejaar ligt tussen 1946 en 1964, wat neerkomt op een leeftijd van 57 tot 75 jaar. Deze groep is ook nog erg ondernemend. Zeker omdat ze het geld en de tijd hebben om bijvoorbeeld te reizen.

In deze blog leggen we drie essentiële eigenschappen uit van de Babyboomers. Zo weet je als financieel adviseur hoe je deze generatie het beste kan benaderen.

Wat zijn de licentiekosten

1. Tijd en geld om te genieten

Babyboomers op reis

Babyboomers gaan zeker nog niet stilzitten. Ze gaan misschien niet meer verhuizen, maar hebben juist wél de tijd en het geld om leuke dingen te doen.

Maar hoe speel je hierop in? Welke onderwerpen zijn belangrijk om aan te kaarten? Hieronder staan een aantal voorbeelden weergegeven.

Maak inkomsten en lasten inzichtelijk
Wijs op de toetsing van het (pensioen)inkomen en de bijbehorende financieringsmogelijkheden van de hypotheek. Zo voorkom je teleurstellingen bij de klant. Met FinRust maak je het inkomen bij pensioen inzichtelijk.

Spreek ze aan alsof ze 40 jaar zijn
Babyboomers zijn nog fit en willen reizen, rondtrekken met een camper of andere activiteiten ondernemen. Gebruik hierbij woorden en beelden die duiden op ‘zelfontplooiing’ en ‘nieuwe ervaringen’.

Help ze met het opnemen van de overwaarde van hun woning
Hun woning is waarschijnlijk veel meer waard geworden. Dit geld gebruikt de klant geld bijvoorbeeld om het pensioen aan te vullen. De woningwaarde zie je in Elements in het klantdossier.

Adviseer over beleggen, pensioen en sparen
Voor 65-plussers zijn beleggen, pensioen en sparen de belangrijkste redenen om financieel advies te zoeken. Speel hier dus op in door te communiceren met concrete oplossingen die aansluiten op hun persoonlijke situatie.

2. Kiezen voor betrouwbaarheid en premium

premium

Babyboomers waarderen premium en betrouwbare producten heel erg. Ze kopen merken die ze al heel hun leven kopen en hierdoor betrouwbaar vinden. Daarnaast kiezen ze vaak voor premium producten, zodat ze gegarandeerd zijn van goede kwaliteit.

Hoe ga je als adviseur om met klanten die merktrouw zijn? Op welke punten moet je letten? Hieronder een aantal voorbeelden.

Adviseer over de financieringsmogelijkheden van hun huidige geldverstrekker
Deze kennen ze al jaren en vertrouwen ze. Je kan ook andere ‘premium’ geldverstrekkers adviseren, maar pas op met het adviseren van nieuwe en ‘goedkopere’ geldverstrekkers. Hier hebben ze nog nooit zaken meegedaan, waardoor ze als minder betrouwbaar worden gezien.

Controleer of huidige verzekeringen nog passend zijn
Als ze lang geleden een levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben afgesloten, kan deze niet meer aansluiten bij hun wensen. Bespreek deze en pas ze aan.

Houd schadeverzekeringen up-to-date
Met de software van My TP vergelijk je premies voor o.a. woonhuis, inboedel, reizen, caravans en recreatiewoningen. Babyboomers geven gerust extra geld uit om goed verzekerd te zijn.

3. Een trotse generatie

Peace vlag

Doordat ze meerdere revoluties zijn gestart, zijn babyboomers vaak trots mensen. Zet daarom hun trots centraal in gesprekken en andere communicatie. Laat ze vertellen over wat ze allemaal hebben meegemaakt. Erken hierbij hun prestaties en kennis. De babyboomer heeft al vaker een hypotheek afgesloten en vind zichzelf ook een expert.

Dit kan soms voor lastige gesprekken zorgen. Hoe pak je een gesprek goed aan? Hieronder geven wij je een aantal voorbeelden.

Laat de klant eerst zijn verhaal doen
Begin tijdens een gesprek niet gelijk over de hypotheek. Ga gewoon een open gesprek aan en laat de klant zijn verhaal doen.

Denk mee aan het verbeteren van de kwaliteit van hun leven
76% van de babyboomers geeft namelijk aan dat organisaties een belangrijke rol moeten spelen in het verbeteren van de kwaliteit van leven en welzijn. Als adviseur ben jij de financiële coach die ze hierbij helpt.

Ontdek alle leeftijdsgroepen

Hopelijk heb je nu een duidelijk beeld van deze actieve, ondernemende generatie en hoe je deze moet adviseren. Met Elements breng je verschillende klantgroepen in beeld, leg je kenmerken vast en voer je gerichte acties, zoals mailcampagnes uit. 

Voor inzichten in andere doelgroepen, lees je onze blog over de millennials. Binnenkort publiceren we ook een artikel over generatie X, geboren tussen 1961 en 1980. Houd onze website in de gaten!

Bronnen

  • Nielsen. (2015, november). Global Generational Lifestyles.
  • Havas. (2017, november). Boomers: The last Harley-Davidson generation? Lees hier ».
  • Centraal Bureau voor de Statistiek. (2012, januari). Babyboomers: indrukken vanuit de statistiek.
  • Adfiz. (2021). Advies in cijfers. Lees hier ».
  • Foto’s via Unsplash, Kraken Images, Frank McKenna

Adviseer klanten met Elements

Optimaliseer jouw advieskantoor met Faster Forward Elements: het beste administratiesysteem voor financieel advieskantoren in huis. Elements is het meest volledige ERP-systeem, dat hypotheek- en verzekeringssoftware combineert. Het resultaat: één centrale oplossing voor de gehele organisatie.

Meer tijd voor klantcontact

Dagelijks werken meer dan 3500 professionals van financieel advieskantoren met Elements. Vergeet mapjes op je laptop, takenlijsten in e-mailprogramma’s en lange Excel-lijsten. Onze software vorm de onzichtbare collega van jouw advieskantoor, zodat de hypotheekadviseur, verzekeringsadviseur én de binnendienst alle tijd hebben voor persoonlijk advies.

Ontdek de kracht van Elements tijdens een live demonstratie door één van onze software-experts.

Voordelen van Elements

Meer

✔️ Kansen benutten

✔️ Tijd besparen

✔️ Efficiënt werken

✔️ Overzicht

✔️ Duidelijkheid

Minder

❌ Risico’s

❌ Handmatige administratie

❌ Papierwerk

❌ Dubbel werk

❌ Fouten