In mijn vorige blog “Van uitdaging naar oplossing” heb ik de lezer meegenomen in het ontwerptraject van een grafische gebruikersinterface (GUI). In deze blog vertel ik over het samenvoegen van meerdere pagina’s tot één nieuwe pagina.

In mijn vorige blog beschreef ik in 4 grote stappen hoe wijzigingen in bestaande schermen van Faster Forward Elements tot stand komen:

  • Begrijpen
  • Ontwerpen & Realiseren
  • Testen
  • Evalueren

Uiteraard zijn deze stappen niet alleen geldig voor bestaande schermen. Ook het ontwerpen van nieuwe schermen gaat volgens deze 4 stappen. In deze blog zoom ik in op een specifiek onderdeel van stap 2: ontwerpen en realiseren.

Opdracht: Samenvoegen van meerdere schermen

Elements kent vele schermen, met daarop vele links. Door support is gesignaleerd dat er veel overlap was op twee specifieke schermen. Daarnaast is de informatie op deze schermen niet duidelijk weergegeven, of niet nuttig. Het gaat hier om de startpagina en crm pagina.

Nadat ik het doel van beide schermen, de inhoud en het algemene gebruik heb geanalyseerd (wat stap 1: begrijpen is) maak ik verschillende ontwerpen.

Digitaal ontwerpen

We leven in een digitaal tijdperk. Het ontwerpen van een GUI gaat tegenwoordig zo goed als geheel digitaal. Natuurlijk maak ik af en toe nog een potloodschets om een eerste idee te krijgen, maar bij samenvoegen van deze schermen ben ik volledig digitaal te werk gegaan.

Tijdens het ontwerpen betrek ik zoveel mogelijk partijen binnen Faster Forward. Zo ga ik met de product owner, de consultants, de customer relations manager en de supportafdeling in overleg. Gezamenlijk weten zij veel over onze gebruikers. Wat een uiteindelijk ontwerp oplevert.

Wat vinden onze klanten ervan?

De startpagina is de eerste pagina die gebruikers te zien krijgen wanneer zij inloggen. Dat betekent dat ik door een wijziging hierin, de manier van werken van de gebruiker ga beïnvloeden. Ik ben daarom ook zeer benieuwd naar de mening van onze klanten. Doordat het ontwerp volledig digitaal is, maak ik eenvoudig een online prototype van het nieuwe scherm. Een prototype laat op een zeer basale manier zien hoe het scherm uiteindelijk werkt.

Om een zo goed mogelijk beeld van de mening van onze klanten te krijgen, stellen we een gebruikerspanel samen. Zij krijgen uiteindelijk een link met het prototype toegestuurd waarop zij mogen reageren. Met alle feedback (zowel positief als negatief) ga ik terug naar het ontwerp en maak ik, waar nodig, aanpassingen. Wanneer de feedback verwerkt is, update ik het prototype en gaat het opnieuw naar het gebruikerspanel. Daarbij vermeld ik duidelijk wat de feedback geweest is en hoe dit verwerkt is. Pas wanneer alle partijen tevreden zijn, gaat het scherm mee in een volgende release.

Hoe nu verder?

En weet u wat het leuke is. We streven er naar om deze maand te starten met de gebruikerstest van de nieuwe startpagina. Zodra we een lanceerdatum hebben ontvangt u meer informatie. Op deze manier maakt Faster Forward samen met de gebruikers Elements nog beter.

Geschreven door Arnold Zoutman