Danny Seegers (HZ Adviesgroep) over ‘vooruitdenken’.

Automatisering is belangrijk maar menselijk contact is de toekomst

Als het om ‘vooruitdenken’ in de financiële sector gaat, en dan specifiek over het assurantie- en hypotheeksector vak ziet Danny Seegers, mede-eigenaar van de HZ Adviesgroep, twee ontwikkelingen: verdergaande automatisering van de sector en… persoonlijk advies. ‘Dat laatste is de keybusiness van de branche, nu en in de toekomst. Seegers weet waarover hij praat als een door de wol geverfde financieel adviseur. Op zijn 23e begon hij bij een klein verzekeringskantoor dat doorgroeide tot een flink bedrijf. Vier jaar geleden werd het tijd om de bakens te verzetten en werd hij mede-eigenaar van de HZ Adviesgroep in Maastricht. Danny leidt de groep samen met Jorgen van der Heijden (Maarssen) en Sathis Jairam (Rotterdam). Daarnaast runt Wilco Aalbers een vestiging in Amersfoort.
HZ Adviesgroep steunt op een bijzonder en vooruitstrevend concept. Het is een onafhankelijke organisatie die geen contractuele bindingen heeft met welke bank en verzekeraar dan ook. Men heeft gecertificeerde medewerkers die de bevoegdheid hebben om hypotheken, levens- en andere verzekeringen te sluiten. Anders dan bij andere adviseurs werken deze onafhankelijke specialisten tot in de verste uithoeken van heel Nederland. Seegers: ‘De branche is veranderd de afgelopen jaren. Het gaat niet meer om voor de klant de hoogste hypotheek te realiseren, maar om een klant die nu en in de toekomst tevreden is over de afgesloten hypotheek of verzekering. Financieel advies is ‘peoples business’. Het gaat in eerste instantie om een klik met de klant. Als die er is, heb je de juiste lead te pakken’.
In de toekomst beschikken klanten over een ‘black box’ via welke adviseurs en klant – uiteraard na toestemming van consument – zullen communiceren. Danny Seegers

Financieel adviseur, HZ Adviesgroep

Digimap

Afgezien van de menselijke factor die een grote rol speelt bij de HZ Adviesgroep, vindt de HZ Adviesgroep automatisering ook heel belangrijk. Seegers gaat daar ver in. ‘Het programma ‘Elements’ van Faster Forward voorziet in een Digimap, waarin consumenten hun gegevens uploaden en raadplegen. Voorafgaand aan een gesprek met onze adviseurs kan de klant heel gemakkelijk zijn gegevens aanleveren. Dat zien we steeds vaker gebeuren. Een enorme vooruitgang ten opzichte van de informatie via Word-documenten, waar klanten veel moeite mee hadden. Vaak kregen we die niet eens’.

HZ Adviesgroep in het kort

Visie

Onafhankelijk hypotheek- en verzekeringsadvies met een gevoel van zekerheid

4 vestigingen

Maastricht, Maarssen,
Rotterdam en Amersfoort

Klant

Gebruiker van Elements
sinds 2017

Dromen

Danny Seegers meent dat de automatisering in het vak steeds verder zal voortschrijden. ‘We staan aan de vooravond van nog geavanceerdere datatechnieken. In de toekomst beschikken klanten over een ‘black box’ via welke adviseurs en klant – uiteraard na toestemming van klant – zullen communiceren. Het nut daarvan is groot. Alle automatisering staat ten dienste van de klant, voor wie we nóg betere adviseurs kunnen worden en aan wie we veel tijd kunnen besteden. Onze corebusiness is immers een klant zodanig adviseren dat financiële risico’s worden weggenomen en zij op die manier de toekomst kunnen realiseren waar ze van dromen. Een mooier vak bestaat er niet’.

Vaste structuur

Bij het toekomstdenken van de HZ Adviesgroep speelt de software van Faster Forward een belangrijke rol, aldus Seegers. ‘Met het Elements-platform ontstaat er een homogeen beeld van de klant, waar vroeger een zekere versnippering optrad. In het verleden moesten we alle gegevens aaneen rijgen, die we ontleenden aan Excel, Word, Google Applicaties en Dropbox. Dat is niet efficiënt, maar vroeger was dat niet anders. Elements verschaft een compleet digitaal beeld van de klant. Met Elements beschikken we over één systeem met een vaste structuur waarin we samenwerken. Uiteindelijk leidt dat  tot meer tijd voor advisering. Dat is wat je uiteindelijk wilt als adviseur’. Alle positieve ontwikkelingen ten spijt ziet de adviseur wel wat onduidelijkheden op zijn weg, die voornamelijk door de wet AVG worden veroorzaakt. ‘We werken graag met het Burger Service Nummer (BSN) van de klant, maar mogen die niet bewaren. Dat is verwarrend. Daarom hoop ik dat er snel meer duidelijkheid komt voor ons als financiële adviseurs’. Er is nog een punt dat Seegers hekelt en dat is de beperktheid van de wet. ‘Op het kinderdagverblijf mag er geen verjaardagskalender van kinderen meer hangen. Dat gaat wat te ver’.

Wat Danny niet ver genoeg kan gaan is de waardering voor Faster Forward. ‘Er werken fijne mensen met wie wij regelmatig een uitstekend contact hebben’.